Maailman parhaiden muskeliautojen listaaminen on hieman kuin arvottaisi hyviä viinejä tai rock-albumeja. Mielipiteet jakaantuvat usein, ja moni hieno luomus ei pääse listalle lainkaan.
Tällä kertaa keskiössä on 1970 Ford Torino GT, joka ani harvoin päätyy arvostetuimpien muskeliklassikoiden listalle. Tämä on sinänsä kummallista, koska auto on varsin tyylikkäästi muotoiltu, eikä tehopuolellakaan pitäisi olla nokan koputtamista. Ford muotoili Torinonsa uudelleen heti 70-luvun koittaessa, ja Cokis-pullo linjoilla varustetun ”Sportsroof fastbackin” takalasikin oli lähes vaakasuora.
Torinon huippumalli vuonna 1970 oli 429 SCJ (Super Cobra Jet), joka myydään Barrett-Jackson’s autohuutokaupassa tammikuussa 2022 Arizonassa. Tavanomainen GT-malli tuli vaatimattoman 220-heppaisen viiden litran 302cu-kasin kera. Kun moottori päivitettiin seitsenlitraiseen 429-moottoriin, niin hevosvoimat hyppäsivät jo 375:een tervejalkaiseen hevoseen.
Amerikkalainen Motor Trend -lehti otti aikanaan tuoreeltaan SCJ-version tarkasteluunsa. Kyseinen yksilö oli varustettu 3.9:1-perävälityksellä, ja se ampaisi testissä 0-96km/t lukemiin vain 5,8 sekunnissa. Varttimailikin hoitui voima-Torinolla aikaan 13,99 sekuntia, mikä oli 50 vuotta sitten melkoinen saavutus lähemmäs kaksi tonnia painaneelta limpulta.
Nyt tämä täysin entisöity, ja näyttävällä alkuperäisellä Calypso Coral -värillä maalattu auto on todistettavasti ainoa tällä mekaniikalla ja värillä varustettu Torino. Vain 241 Super Cobra Jet -mallia valmistui ylipäätään vuonna 1970, ja tämän auton mukana seuraa entisöintiprojektiin käytettyjä kuitteja peräti 200 000 taalan edestä. Barrett-Jacksons’s on itse listannut vastaavan Torinon myyntihinnan pyörivän puolta pienemmissä summissa, joten auton omistaja ottaa todennäköisesti takkiinsa autolla.