Florida määrää sähköautoille vuosittaiset maksut paikkaamaan polttoaineveroa

Senaatin liikennekomitean ehdottama vuosimaksu on 200 dollaria sähköautoista, 100 dollaria lataushybrideistä ja 25 dollaria sähkömoottoripyöristä.

Täyssähköisten ja ladattavien hybridiajoneuvojen omistajat Yhdysvaltain Floridassa saattavat joutua pian maksamaan vuosittaisen rekisteröintimaksun. Lainsäätäjän tavoitteena on kompensoida tulevat menetykset polttoaineisiin liittyvistä verotuloista, kun sähköautojen määrä kasvaa nopeasti eri puolilla osavaltiota, ja ajoneuvoissa käytettävien polttoaineiden myynti laskee.

Ehdotetut vuosimaksut ovat 200 dollaria sähköautoista, 50 dollaria lataushybrideistä ja 25 dollaria sähkömoottoripyöristä. Lisäksi maksut nousevat 250 dollariin, 100 dollariin ja 35 dollariin vuonna 2029, jolloin teillä kulkee jo paljon enemmän sähköajoneuvoja. Valtion ekonomistien mukaan uudet rekisteröintimaksut tuottaisivat aluksi 65 miljoonaa dollaria vuodessa.

Uutta ehdotusta tukee Floridan senaatin liikennekomitea, ja se otetaan käsittelyyn 9. tammikuuta alkavassa vuoden 2024 parlamentaarisessa istunnossa. Se seuraa samanlaista jo aikaisemmin tänä vuonna tehtyä ehdotusta, joka ei edennyt parlamentissa.

Rekisteröintimaksu ei olisi aivan uusi asia, sillä voimassa on jo polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen omistajia koskeva verotusjärjestelmä, jonka tulisi joidenkin mielestä koskea reiluuden nimissä myös sähköajoneuvoilla ajavien kukkaroa. Sen mukaan 10 000 mailia vuodessa ajavat maksavat noin 190 dollaria yhdistettyinä polttoaineveroina, joihin sisältyvät liittovaltion, osavaltion ja paikalliset verot, kun taas ne, jotka ajavat 12 000 mailia vuodessa, maksavat 228 dollaria.

Ehdotusta vastustaa osa Floridan senaattoreista, jotka uskovat, että sähköajoneuvojen ylimääräinen rekisteröintimaksu merkitsisi kaksinkertaista verotusta, koska sähköautojen ja lataushybridien omistajat maksavat jo veroa lataamiseen käytetystä sähköstä. Jotkut myös väittävät, että ylimääräinen maksu voidaan tulkita rangaistukseksi sähköautojen ostajille. Osan mielestä sähköautoja on puolestaan jo muutoinkin tuettu voimakkaasti.

Suosittelemme

Yhdysvaltain energiaministeriön mukaan Floridalla on tällä hetkellä Kalifornian jälkeen toiseksi eniten rekisteröityjä sähköautoja Yhdysvaltojen osavaltioista. Aiempien vuosien tiedot osoittavat sähköautojen rekisteröintien nopean kasvun 167 990 autoon vuonna 2022, kun vastaava luku vuonna 2021 oli vielä 95 640 ja 58 160 sähköistä ajoneuvoa vuonna 2020.

Floridan liikenneministeriön laatimassa vuoden 2021 sähköajoneuvojen infrastruktuurin yleissuunnitelmassa ennustettiin sähköautojen myynnin määrästä riippuen 5,6–20 prosentin pudotusta “moottoripolttoainepohjaisissa tulovirroissa” vuoteen 2040 mennessä. Nykyään jo 32 Yhdysvaltain osavaltiota määrää sähköautoille jonkinlaisen vuosittaisen rekisteröintimaksun, mukaan lukien pääkaupunki Washington, Georgia, Arkansas, Texas ja Ohio.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat