Fiat 500 Jollysta ei enää auto tule hauskemmaksi

Alkuperäinen Fiat 500 on varmasti yksi sympaattisimmista ja leikkiautomaisista autoista koskaan. Kun siitä tehdään vielä kangaskattoinen ulkoilmamalli, ollaankin jo silkan autokomedian ytimessä.

Jo pelkästä Fiat 500 Jollyn nimestä voi jo päätellä hauskanpidon merkitsevän tärkeintä asiaa. Auton valmisti alun perin 500-mallista Ghia kaikille italialaisille, jotka halusivat nauttia kuumasta kesäpäivästä myös tien päällä. Kuvissa paistatteleva yksilö ei ole aito asia, mutta se on erinomaisen hienosti tehty, ja taatusti yhtä hyvin suun korviin saava.

Autoa myydään kirjoitushetkellä DD Classics -autoliikkeen sivuilla Britannian maaperällä. Tämän lähemmäksi ei kopiolla päästä alkuperäistä, sillä sen ovat tehneet italialaiset käsityöläiset hyväkuntoisesta Fiat 500 umpimallista, ja työstön aikana mallina on tarkasti käytetty aitoa oikeaa Jollya. Vaaleansininen pastellisävy on nappivalinta tällaiseen ajoneuvoon, johon sointuvat hienosti sinivalkoinen kangaskatto, valkosivurenkaat ja sievät kromikoristeet.

Autoa ei voi sekoittaa mihinkään toiseen 500-malliin. Tästä pitävät huolen auki leikatut kyljet, ja jopa A-pilarit on leikattu puoli tiehen, minkä johdosta tuulilasikin näyttää hyvin hentoiselta. Ilmavirta pääsee kulkemaan autossa tavalla, jota ei voi verrata mihinkään tavanomaiseen avoautoon. Auton sisällä odottavat rottinkiset istuimet ovat nekin luku sinänsä, ja niillä voikin huoletta istua vaikka vain märkä uimapuku yllä. Myös lattiamatot ovat rottinkia, mutta turvavöitä on turha etsiä, sillä ne eivät vielä 60-luvulla kuuluneet ykkösprioriteetteihin.

Suosittelemme

Voimanlähteenä on vakiomallista tuttu ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen 0,5-litran moottori, joka on asennettu taakse, ja joka pystyy kehittämään vain 17 heppaa taka-akselille nelivaihteisen manuaalivaihteiston kautta. Teholukema kuulostaa pikkiriikkiseltä, mutta eipä miltei yhden miehen käsivarsilla kanniskeltava auto paljoa enempää tarvitse.

Fiat 500 ja 600 malleihin perustuvia Jollyn eri versioita myytiin vuosina 1958-1972 yhteensä noin viitisensataa kappaletta, joista on säilynyt näihin päiviin saakka vain joitain autoja. Autoja arvioivan Hagertyn mukaan Jollyt ovat viime vuosina nostaneet arvoaan huimasti. Jollyja on myyty kunnosta riippuen noin 40 000 eurolla aina jopa miltei 150 000 euron hintaan. Se on melko paljon hauskasta ja pienestä kesäautosta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat