Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.
Autonvalmistajien, tai ainakin polttomoottoriautoja myyvien iloksi Euroopan unionin lainsäätäjät ovat sopineet luopuvansa uusista tiukoista Euro 7 -päästömääräyksistä, jotka olisivat tulleet voimaan vuonna 2025. Sen sijaan säännöistä otetaan käyttöön ”vesitetty versio”, jossa ei enää vaadita, että autot päästävät nykyistä vähemmän pakokaasuja.
Autonvalmistajat ja useat autoteollisuudestaan tunnetut maat, mukaan lukien Ranska ja Italia, olivat väittäneet, että viime vuonna ensimmäisen kerran ehdotetut Euro 7 -standardit olisivat tarpeeton ja kallis häiriötekijä suunnitelmissa siirtyä pelkkään sähköautotuotantoon. Taustalla vaikuttaa erityisesti Euroopassa tehty sopimus kieltää polttomoottoriautot vuoteen 2035 mennessä.
EU:n nykyinen pääjohtaja Espanja ehdotti vastikään lievempää säännöstöä, jonka kunkin EU-maan ministereistä koostuva elin alustavasti hyväksyi allekirjoituksia varten. Tarkistetun ehdotuksen mukaan henkilöautojen päästönormit säilyisivät samoina kuin Euro 6 -säännössä, mutta linja-autojen ja raskaiden hyötyajoneuvojen olisi edelleen täytettävä tiukemmat uudet rajat.
Jarruista ja renkaista syntyville päästöille on myös asetettu uusia rajoituksia, joista teollisuus on vasta hiljattain alkanut puhua, ja jotka ilman muutoksia jatkuvat ongelmana pitkään senkin jälkeen, kun polttomoottorit on kielletty.
Suosittelemme
Yhteensä kahdeksan EU:n jäsenvaltiota oli ponnistellut kovasti muuttaakseen, tai luopuakseen alkuperäisistä Euro 7 -säännöistä, ja ovat luonnollisesti tyytyväisiä höllennyksiin. Esimerkiksi Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares arvosteli jyrkästi ehdotuksia varoittaen, että määräysten täyttämisestä aiheutuvat kustannukset vaikuttaisivat selvästi pienautojen loppukäyttäjähintoihin, ja koettelisivat eniten pienituloisia perheitä.
Yllättävää kyllä Saksa, jonka autoteollisuus on merkittävä toimija maan taloudessa, kieltäytyi tukemasta Espanjan tarkistettua ehdotusta. Saksan vihreiden valtiosihteeri Sven Giegold sanoi, että uudet säännöt ovat “tekniikan nykytason alapuolella” ja merkitsivät sitä, että ”Eurooppa putoaa kansainvälisten ilmanlaadun standardien alapuolelle.”