Edustaako erikoinen vuoden 1981 AMC Eagle Sundancer jo seuraavaa autotrendiä?

Nykyään on muotia yhdistää eri autotyyppejä yhteen pakettiin, jolloin saadaan trendikkäitä ”crossovereita”. Amerikkalaisittain pieni autonvalmistaja AMC oli tietämättään edellä aikaansa.

Tänä päivänä, kun jopa Ferrari tuo markkinoille oman katumaasturinsa, ovat monet perinteiset autoalan käsitteet heitetty romukoppaan. American Motors Corporation toi tuotantoon jo vuonna 1979 nelivetoisen AMC Eagle -mallinsa, jota voidaan pitää yhtenä katumaasturien henkisenä esi-isänä. Paria vuotta myöhemmin ilmestyi autosta Sundancer riepukattoversio, jota voidaan pitää todellisena aikansa eri autotyyppien sekoituksena.

Tällainen crossover saattaa olla yksi tulevaisuuden markkinaraoista, sillä miksei maastohenkinen nelivetoauto voisi olla varustettu myös avattavalla katolla? Toki olemme nähneet jo katumaastureita, joista on ilmestynyt enemmän tai vähemmän avomalleja, kuten vaikkapa Nissan Muranon avomalli vuodelta 2011, vuoden 2015 Range Rover Evoque ja Euroopassakin on saatavilla Volkkarin T-Rocin avomalli.

Edellä mainitut autot ovat kuitenkin katumaastureita, joten tämän kaiken olisi mahdollista yhdistää myös tavanomaisemman sedanin näköiseen autoon. Varsinkin pienemmät autonvalmistajat eivät usein itse pysty valistamaan erikoismalleja, jollainen Eaglen avomallikin tukevasti oli. Niinpä auton pystyi ostamaan AMC-kauppiaan kautta, mutta itse muutosprosessi toteutettiin kolmannen osapuolen toimesta.

Suosittelemme

Aivan kuten perinteisissä Golfin avomalleissa myös Sundancerissa oli keskiosassa turvakaari. AMC:n näkemyksessä se ei tosin lainkaan näytä siltä, vaan on tyylikkäämmin integroitu osaksi auton rakennetta. Avo-Eaglen ulkonäössä onkin aistittavissa jopa vähän vanhan moottoriveneen tunnelmaa, jota ruskeana retroileva sisusta ei ainakaan vähennä. Etuosan avonainen tila on varattu irrotettaville targa-paloille, kun takaosassa on aukeava rättikatto muinaisen C-Kadett Aeron tapaan.

Sundancer oli aikanaan floppi, ja pysyi tuotannossa vain vuosina 1981-82. Kuvien auto on kuitenkin onneksi vielä hyvässä iskussa. Autolla on ajettu vain 50 000 mailia (82 000 km), ja se olisi myynnissä Jenkkien Bring-a-Trailer -sivulla ilman hintavarausta. Moottori on vanha kunnon AMC:n 4.2-litran 258cu, joka tarjoilee vaatimattomat 110 heppaa. Vääntöä on kuitenkin 285 Nm, mikä välittyy kaikille tassuille kolmivaihteisen automaatin kautta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat