Edes Bugatti Chironin moottorin pienoismalli ei ole halpa – 1:4-kokoisesta taideteoksesta pyydetään vajaat 8000 euroa

1500-heppainen Bugatti Chiron kilvoittelee maailman nopeimman sarjatuotantoauton tittelistä, ja myös Bugattin hinta on huipputasoa. VW-konsernin ykköshyperautosta pyydetään nimittäin muodollinen 2,4 miljoonan euron summa, ja Suomessa tähän päälle tulisi vielä autovero. Sekin yltäisi varmasti ennätyslukemiin, koska Chiron tuprauttelee ilmoille vähemmän ekohenkiset 516 hiilidioksidigrammaa kilometriä kohti.

Bugattin sydämenä toimii peräti neljällä turbolla ryyditetty W16, jollainen nähtiin jo edeltäjämalli Veyronin pellin alla. Chironin mylly on kuitenkin laitettu kattavasti uusiksi, mistä kertoo noin 250 hevosvoiman tehon kasvu puhdikkaimpaan Veyroniin verrattuna. Voimanlähde alkaa olla lajinsa viimeisiä mohikaaneja, koska teho tuotetaan pelkän polttomoottorin avulla ilman minkäänlaista sähköapua. Bugattin seuraavassa hyperautossa nähdään todennäköisesti jonkinlainen hybridiratkaisu, mutta ensin Chironia myydään vielä monta vuotta.


Auton W16 saattaa siis toimia eräänlaisena polttomoottorien kehityksen huipentumana, joten sitä kelpaa ihailla muuallakin kuin Chironin kuoriin verhottuna. Maailman parhaimpiin kuuluva pienoismallivalmistaja Amalgam julkaisi nyt 1:4-kokoisen miniatyyrin Bugattin voimanlähteestä, jonka voi laittaa vaikka kirjahyllyynsä ihailtavaksi. Budjettiseikat rajoittavat tosin Bugattin hankintaa tässäkin koossa, koska moottorin pienoismallista pyydetään lähes 8000 euroa.

Malli on kuitenkin niin aidon näköinen, että ainakin kuvissa sitä on mahdotonta erottaa aidosta asiasta. Pienten telineiden päällä seisova paketti kattaa sekä kahdeksanlitraisen W16:n kutistetun version että sen perään liitetyn seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston. 1:4-mittakaavassa tälle yhdistelmälle tulee pituutta noin 45 senttiä, ja korkeutta sillä on 23 sentin verran.





Mallin suunnitteleminenkaan ei kuitenkaan tullut halvaksi, koska siihen paloi peräti 2500 työtuntia. Jokainen pikkumoottori koostuu 1040 osasta, ja yhden koneen rakentaminen vie hurjat 220 työtuntia. Pienoismalli on niin yksityiskohtainen, että se on täysin esikuvaansa vastaava viivakoodeja ja merkkejä myöten. Saattaa hyvin olla, että suurin osa moottorin pienoismalleistakin päätyy oikean Chironin omistajille. Heidän lompakkoaan vajaan 8000 euron summa ei juuri kevennä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...