MAINOS: Hovisepät

TAG Heuer Aquaracer Professional 300

Luotettavuutta pinnalla ja sen alla

Dacian SUV-suosikki uudistuu – kolmannen sukupolven Dusteria saa myös hybridinä

Renaultin romanialainen budjettibrändi Dacia on osunut varsinaiseen kultasuoneen markkinoiden edullisimpiin SUV:eihin kuuluvan Dusterin myötä. Nyt kestosuosikki siirtyy kolmanteen sukupolveensa, joka on edeltäjäänsä näyttävämpi ja sähköisempi.

Dacian katumaasturin design on kehittynyt huimasti edeltäjäänsä verrattuna. Dusterin linjoissa on nyt rohkeaa särmää, ja perusmuodot ovat hyvin lähellä Dacian taannoista Bigster-konseptia. Auton korissa käytetään reilulla kädellä Starkle-nimistä muovisekoitusta, jossa on mukana kierrätettyä polypropyleeniä. Y-kirjaimen muotoisilla ledinauhoilla höystetyt valot ovat litistyneet niin edessä kuin takana, ja auton mittasuhteet ovat paljon entistä lihaksikkaamman oloiset.

Kuva: Dacia

Dusterin uusin painos on 4,34 metrin pituinen, eli auto on venähtänyt 14 sentin verran. Leveys on puolestaan 1,81 metriä ja korkeus 1,66 metriä. Takapenkkiläisten polvitilojen mainostetaan kasvaneen 30 millillä, ja perusvetoisuudeltaan 472 litran kokoinen takakontti on kuusi prosenttia edeltäjää suurempi. Etuosastolla näkymiä hallitsevat seitsemäntuumainen digitaalimittaristo 10,1-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu, jotka ovat vakiona kaikissa versioissa Essential-perusmallia lukuun ottamatta. Sisätilojen oivalluksiin kuuluu Dacian YouClip-järjestelmä, johon kuuluviin viiteen kiinnikkeeseen voi ripustaa vaikkapa puhelimia tai mukitelineitä.

Kuva: Dacia

Täysin uusi Duster on tehty CMF-B-nimisen perusrakenteen varaan. Sama pohjalevy löytyy kaikkien muidenkin nyky-Dacioiden ja Renault Groupin monen muun mallin alta. Uuden perusrakenteen pitäisi kohentaa Dusterin ajomukavuutta, ja se on yhteensopiva mietojen hybridien, täyshybridien sekä bensaa ja kaasua hyödyntävien bi-fuel-voimanlähteiden kanssa. Dieseleitä uuden Dusterin pellin alle ei sen sijaan enää saa.

Kuva: Dacia

Tehokkain versio on Hybrid 140, jonka itselataavaksi mainostettu voimalinja tuottaa 140 hevosvoiman kokonaistehon. Se syntyy 1,6-litraisen vaparinelosen, kahden sähkömoottorin, multi-mode-tyyppisen vaihteiston ja 1,2 kWh:n akun yhteispelin ansiosta. Yksinkertaisempana vaihtoehtona palvelee Duster TCe 130, joka on 1,2-litraisella kolmipyttyisellä bensaturbolla ja 48 voltin sähköjärjestelmällä varustettu mieto hybridi. Tässä versiossa on mallinimen mukaiset 130 heppaa, ja vaihteistona palvelee aina kuusipykäläinen manuaali. Myös neliveto on saatavilla tähän malliin vaihtoehdoksi etuvedolle.

Suosittelemme


Nelivetoversion maavaraksi kerrotaan 217 milliä, mikä on enemmän kuin missään muussa tämän luokan katumaasturissa. Joissakin maissa on lisäksi tarjolla litran kokoisella turbokoneella varustettu TCe 100 Bi-Fuel, joka käy sekä bensalla että nestekaasulla. Varusteiden osalta Dusteria saa neljällä eri tasolla, jotka ovat halvimmasta arvokkaimpaan Essential, Expression, Journey ja Extreme. Vaikka Dacia on budjettibrändi, peräti 70 prosenttia sen asiakkaista päätyy arvokkaamman pään varustetasoihin.

Kuva: Dacia

Uuden Dusterin hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta tavoitteena on tarjota jatkossakin luokkansa edullisin hintataso. Tämä tarkoittaa aloitusmallille alle 20 000 euron hintalappua ainakin joissakin maissa, mutta Suomessa tilanne on todennäköisesti eri. Uusi Duster tehdään edeltäjänsä tavoin Romanian Pitestin tehtaassa, jonka linjoilta on putkahtanut maailmaan jo 2,2 miljoonaa Dusteria sitten vuoden 2010 jolloin Dacian SUV:n ensimmäisen sukupolven tuotanto starttasi.

Kuva: Dacia
Kuva: Dacia
LähdeCarscoops

Lue lisää