Cybertruckin varaosat käyvät kukkaron päälle

Mitä yhteistä on Teslalla ja Applella? Alansa trenditietoiset amerikkalaisyritykset osaavat molemmat ainakin hinnoitella oheistarvikkeensa yläkanttiin.

Kun Tesla paljasti Cybertruckin tuotantoversion muutama viikko sitten, kävi myös selväksi, että uusi sähköauto maksaa selvästi enemmän kuin alun perin mainostettiin. Nyt saamme opetuksen, että myös sen ylläpito on melko kallista.

Eri osien hintatietojen väitetään päätyneen jo saataville, ja niistä käy ilmi, että massasta erottuvalla autolla on hintansa myös sen ostamisen jälkeen. Vaikka varaosien hinnat eivät vaikuttaisi olevan järjettömän korkeita, ne saavat kuitenkin hintatasollaan varmasti monen Cybertruckin verenpaineen kohoamaan.

Cybertruckin tuulilasinpyyhkijän sulan ja varren vaihto pelkkinä osina maksaa 165 dollaria, mikä euroissa päivän kurssilla tekee noin 152€. Vertailun vuoksi Fordin varaosaluettelossa kilpalevan F-150-mallin pyyhkimen sulka on selvästi edullisempi: 24 dollaria ja varsi 18 dollaria. Fordissa on toki kaksi erillistä ostettavaa osaa Cybertruckin yhteen isokokoiseen osaan nähden, mutta tästäkin huolimatta samanlaiseen käyttötarkoitukseen tehdyt osat tulevat heittämällä halvemmiksi Fordissa.

Väitetyt viralliset hinnoittelutiedot sisältävät myös tuulilasin lasiosan, joka Cybertruckin kohdalla maksaa entistäkin enemmän, sillä se on hinnoiteltu 1 900 dollariin. Ford F-150:ssä tuulilasi voi halvimmillaan maksaa vain 380 dollaria. Tosin hinta ei pidä sisällään lasiin integroitua tekniikkaa, kuten sadetunnistinta. Lisäksi Teslan osa on valmistettu ns. gorillalasista, jonka yritys väittää suojatun paremmin iskuilta ja halkeamilta, mikä saattaa vähentää vaihtojen määrää.

Etuohjauksen toimilaitteen rikkoutuminen on Teslan tapauksessa jo melko suuri huolenaihe, koska tämä varaosa kustantaa jo 3 300 dollaria. Ford F-150 Lightningin koko hammastanko- ja hammaspyöräkokoonpano on hinnoiteltu 2 000 dollariin.

Suosittelemme

Cybertruckin omistajien tilanne ei kuitenkaan ole pelkästään maksumiehen roolia. Esimerkiksi Teslan uutuuslavamallin sivulasi maksaa noin 200–260 dollaria. F-150 Lightningissa se voi maksaa jopa 395 dollaria. Lisäksi vasen lokasuoja maksaa 550 dollaria, mikä on vähemmän kuin F-150:n etupaneeli, eikä omistajien todennäköisesti tarvitse maksaa osan maalaamisesta ennen kuin se kiinnitetään ajoneuvoon.

Vaikka Cybertruckin varaosien hinnat eivät olekaan hälyttävällä tasolla, ne viittaavat ajoneuvoon, jonka ylläpito on suhteellisen kallista. Teslaan jo tottuneita tämä tuskin karkottaa pois, sillä niiden korjaaminen ei tähänkään saakka ole varsinaisesti ilmaista ollut. Tarkan euron kyttääjälle tämä voi kuitenkin olla este ostaa kyseistä hopeisen kulmikasta tavarankuljetinta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat