Kuutisenkymmentä Citroen DS:ää juhlisti mallin Suomeen tulon 60-vuotispäivää

Noin kuutisenkymmentä Citroën DS -autoa oli mukana juhlistamassa tämän legendaarisen automallin Suomeen tulon 60-vuotispäivää.

D-paraati starttasi lauantaina 28.5 Vantaan AutoBonilta ja päätyi Hirvihaaran kartanoon Mätsälässä. Paraati oli Automobile Citroën ry:n järjestämä ja se kokosi Suomen Citroen harrastajia runsain joukoin juhlapaikalle.

Citroën DS oli odotettu ja haluttu uutuus Ranskan lisäksi myös Suomessa. Ensimmäiset D-mallit päätyivät erinäisiin tehtäviin, kuten yritysten edustusvaunuiksi, lääkäreille, asianajajille, tyylikästä muotoilua arvostaville tai muuten vain poikkeuksellista mukavuutta autoltaan hakeneille. Citroën D-malleilla pärjättiin mainiosti myös rallipoluilla. Voitot saavutettiin niin Jyväskylän Suurajoista kuin Monte Carlon rallistakin.

Citroën DS oli sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan sensaatio. Kysymyksessä oli auto, jollaista ei ollut koskaan ennen nähty. Citroën DS oli aikalaisiinsa verrattuna muodoiltaan edistyksellinen ja tekniikaltaan erilainen auto. Sen perusrakenne koostui teräksisestä korikehikosta, jonka ympärille muotopellit oli kiinnitetty muutamin pultein.

Autossa oli kaasunestejousitus, joka antoi ennen kokemattoman matkustusmukavuuden ja kuormasta riippumatta automaattisesti vakiona pysyvän, kuljettajan säädettävissä olevan maavaran.

Suosittelemme


Citroën D-mallia valmistettiin lähes 20 vuotta. Viimeinen 1 455 746:s yksilö rullasi tehtaan linjalta ulos huhtikuussa 1975. Suomeen ensimmäinen neljän kappaleen erä DS:iä rantautui 29.5.1956.

Kuva ja video: Reijo Eskelinen

Lue lisää