Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi 2000-luvun C6:een, mutta nyt iso kissa on tekemässä jälleen comebackia.

Sitikan isojen mallien kohtaloksi koitui C6:n ja jo sitä edeltäneen XM:n aikoina, että suurin osa ostajista päätyi useimmiten saksalaiseen premium-merkkiin. Edes Citroënin luksusbrändi DS ei ole kyennyt horjuttamaan tätä asetelmaa viime vuosina, mutta ranskalaiset eivät silti halua heittää pyyhettä lopullisesti kehään isojen sedanien osalta.

Ei-premium-merkkisten kookkaiden sedanien myynti lienee lähivuosinakin hyvin pientä Euroopan markkinoilla, koska asiakkaat ovat kaikonneet joko katumaastureiden tai arvokkaampien brändien pariin. Kiinassa asia on kuitenkin toisin. Idän suurvalta on kuulunut Citroënin tärkeimpiin markkinoihin jo vuosikaudet, ja siellä isot sedanit jättävät edelleen SUV:t myyntiluvuissa taakseen.

Lisäksi monia tämän luokan autoja ajaa erikseen palkattu autokuski, joten Sitikan tavaramerkkeihin kuuluva matkustusmukavuus on erityisen tärkeää. Citroën on parhaillaan kehittämässä tähän saumaan iskevää uutta lippulaivaa, jonka pitäisi tulla markkinoille ensi vuoden loppuun mennessä. Autosta annettiin esimakua jo syksyn 2016 Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Cxperience-konseptin myötä, mutta tuotantoversiossa pitää ottaa huomioon eri markkina-alueiden tarpeet.

Suosittelemme

Niinpä Kiinan malli saa Eurooppa-versiota näyttävämmän keulan, jossa ei kromia säästellä. Myös puskurit ja valot eroavat mantereiden välillä, ja sama koskee mm. jousituksen säätöjä sekä voimanlähteitäkin. Perusrakenne ja -kori ovat kuitenkin samat. Uuden ison kissan pohjana käytetään PSA:n EMP2-perusrakennetta Peugeot 508:n ja tuoreen DS 9:n tavoin, ja voimanlähteiden joukkoon kuuluu yli 60 kilometrin toimintasäteeseen kykenevä pistokehybridi.

Sen rinnalla tarjotaan perinteisiä polttomoottoreita, ja puhdas sähköversiokin saattaa olla luvassa myöhemmin. Autossa hyödynnetään Citroënin kehittämää Advanced Comfort -teknologiaa, jonka tärkein osa lienee Progressive Hydraulic Cushions -markkinointinimellä kulkeva jousitusratkaisu. Se ei ole perinteinen kaasunestejousitus, mutta Sitikka lupailee silti taikamattomaista kyytiä myös uuteen lippulaivaansa.

LähdeAutocar

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat