Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi 2000-luvun C6:een, mutta nyt iso kissa on tekemässä jälleen comebackia.

Sitikan isojen mallien kohtaloksi koitui C6:n ja jo sitä edeltäneen XM:n aikoina, että suurin osa ostajista päätyi useimmiten saksalaiseen premium-merkkiin. Edes Citroënin luksusbrändi DS ei ole kyennyt horjuttamaan tätä asetelmaa viime vuosina, mutta ranskalaiset eivät silti halua heittää pyyhettä lopullisesti kehään isojen sedanien osalta.

-- MAINOS --

Ei-premium-merkkisten kookkaiden sedanien myynti lienee lähivuosinakin hyvin pientä Euroopan markkinoilla, koska asiakkaat ovat kaikonneet joko katumaastureiden tai arvokkaampien brändien pariin. Kiinassa asia on kuitenkin toisin. Idän suurvalta on kuulunut Citroënin tärkeimpiin markkinoihin jo vuosikaudet, ja siellä isot sedanit jättävät edelleen SUV:t myyntiluvuissa taakseen.

Lisäksi monia tämän luokan autoja ajaa erikseen palkattu autokuski, joten Sitikan tavaramerkkeihin kuuluva matkustusmukavuus on erityisen tärkeää. Citroën on parhaillaan kehittämässä tähän saumaan iskevää uutta lippulaivaa, jonka pitäisi tulla markkinoille ensi vuoden loppuun mennessä. Autosta annettiin esimakua jo syksyn 2016 Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Cxperience-konseptin myötä, mutta tuotantoversiossa pitää ottaa huomioon eri markkina-alueiden tarpeet.

-- MAINOS --




Niinpä Kiinan malli saa Eurooppa-versiota näyttävämmän keulan, jossa ei kromia säästellä. Myös puskurit ja valot eroavat mantereiden välillä, ja sama koskee mm. jousituksen säätöjä sekä voimanlähteitäkin. Perusrakenne ja -kori ovat kuitenkin samat. Uuden ison kissan pohjana käytetään PSA:n EMP2-perusrakennetta Peugeot 508:n ja tuoreen DS 9:n tavoin, ja voimanlähteiden joukkoon kuuluu yli 60 kilometrin toimintasäteeseen kykenevä pistokehybridi.

-- MAINOS --

Sen rinnalla tarjotaan perinteisiä polttomoottoreita, ja puhdas sähköversiokin saattaa olla luvassa myöhemmin. Autossa hyödynnetään Citroënin kehittämää Advanced Comfort -teknologiaa, jonka tärkein osa lienee Progressive Hydraulic Cushions -markkinointinimellä kulkeva jousitusratkaisu. Se ei ole perinteinen kaasunestejousitus, mutta Sitikka lupailee silti taikamattomaista kyytiä myös uuteen lippulaivaansa.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...