Chevrolet El Camino SS ”Choo Choo” oli 80-luvun lava-auton erikoisversio

80-luvulla monen amerikkalaisen työmiehen unelmien täyttymys oli usein joko C4 Corvette, tai Buick Grand National. Oli kuitenkin myös pick up, joka sai yhtä lailla kuolan eritystä aikaiseksi.

Juttumme mallivuoden 1986 Chevrolet El Camino SS ”Choo Choo” -erikoisversiolla on mittarissaan alle 30 000 mailia, ja se on kirjoitushetkellä listattu Craigslistissa hintaan 24 500 dollaria. Hauska nimi tulee auton tuunauksesta vuosina 1983-1987 vastanneesta firmasta Choo-Choo Customs Inc, joka sijaitsi Yhdysvaltain Tenneseessä.

Henkilöauton ja lava-auton yhdistelmä ei koskaan lyönyt itseään läpi siinä määrin Yhdysvalloissa, kuin vaikkapa ”ute”-korimalleina tunnetut Holden ja muut vastaavan merkkiset lava-autot Australiassa. Tämä ei tarkoita, etteikö isoja lava-autoja rakastavat jenkit olisi innostuneet myös El Caminon kaltaisista pienemmistä autoista. Varsinkin harrastus- ja kustomointirintamalla henkilöautomaiset pickupit olivat jo 80-luvulla kuumaa valuuttaa.

Jossain määrin El Caminoa voidaankin pitää parhaana yrityksenä tehdä ”ute”-todellisuutta Pohjois-Amerikan osavaltioissa, vaikka automalli ei selvinnytkään pitkällä aikavälillä myynnin haasteista. ”Choo Choo” -käsittely lisäsi autoon ainoastaan visuaalisia muutoksia, jotta siitä saatiin enemmän muskelivoimaa uhkuvan näköinen. Kuvien myyntiyksilöstä on huolehdittu harvinaisen hyvin, ja siinä on myös siistikuntoiset sisätilat, sekä kaikki alkuperäiset yksityiskohdat paikoillaan aina tehdasradioon asti.

Suosittelemme

Chevroletin autossa käyttämä “SS”-merkki johti harhaan, sillä auton tekniikalle ei tehty parannuksia. Ostaja saattoi hankkia El Caminonsa 4,3 litran V6:lla tai 5,0 litran V8:lla, ja molemmissa tapauksissa hevosvoimat olivat ajan tyyliin paljon alhaisemmat, mitä moottorien iskutilavuudesta olisi voinut luulla. Tämä oli vielä öljykriisin kurittamaa ”malaise”-aikakautta, joten parempi suorituskyky antoi vielä odottaa itseään. Myyjä ei paljasta, mikä moottori hänen El Caminossaan on, mutta toivotaan ettei Choo Choo sentään lyönyt SS-merkkejään V6-malliin.

Myyjä pyytää El Caminostaan 24 500 taalaa, mikä voi olla hieman liikaa. Vaikka jotkut 80-luvun sikäläiset mallit ovat nousseet jo nuorempienkin autonostajien ja keräilijöiden suosioon, kuten vaikkapa GM:n farkut ja Foxbody Mustit, niin tämä El Camino ei välttämättä ole vielä haluttavuudessaan samaa tasoa. El Caminon kaltaisilla ”uteilla” on kuitenkin vielä mahdollisuutensa nousta 80-luvun klassikoiden nokkimisjärjestyksessä, varsinkin kun otetaan huomioon tällaisten lavamallien kansainvälinen suosio.

Auton väriteemaan istuva lavapeite on pikantti lisä.

Lue lisää