Bussivolkkarin seitsemäs sukupolvi on pian täällä – uutta Multivania tarjotaan myös pistokehybridinä

Volkswagenin pikkubussiperinteet yltävät yli 70 vuoden taakse. 1980-luvulta lähtien Multivan-nimellä tunnettu arvokkaampi henkilökuljetin on tähän asti perustunut pakettiautoon, mutta asiaan tulee nyt muutos.

Virallisen esittelynsä saanut seitsemännen sukupolven pikkubussi on nimittäin kehitetty samalle henkilöautojen MQB-perusrakenteelle esimerkiksi VW Golfin, Audi A3:n tai Volkkarin pienemmän Caddyn tavoin. Tarpeeksi suurta kantavuutta tarjoavaa pakettiversiota tältä pohjalta ei kuitenkaan saa tehtyä, joten nykyisen T6.1:n pakettimallit jatkavat entiseen malliin. Lisäksi täyssähköisen I.D. Buzzin tuotantoversio näkee pian päivänvalon klassisen hippibussin uudelleentulkintana, joten Volkswagenin perinteisen pakettiauton ja pikkubussin jalanjäljissä kulkee peräti kolme eri autoa.

Uusi Multivan on edeltäjäänsä leveämpi ja matalampi, vaikka auton ulkonäkö ei tätä välttämättä heti kerro. Tuplamallinen A-pilari luo entistä tila-automaisemman vaikutelman, kun taas kaksivärimaalaus on napattu Volkswagenin bussimallien pitkästä historiasta. Litteät ledivalot niin edessä kuin takana edustavat nykyaikaa, ja matriisiledien kanssa tulee myös maskiin asti ulottuva valonauha. Etupuskurin korinväriset ritilät vievät ajatukset vanhoihin umpikeuloihin, mutta ne antavat viitteitä myös uutuuteen saatavasta hybriditekniikasta.





Komentosiltakin on entistä henkilöautomaisempi. Sähköinen käsijarru ja shift by wire -periaatteella toimiva DSG-vaihteiston valitsin tekevät etuistuinten välisestä lattiasta täysin tasaisen, ja keskikonsolin voi työntää kiskoilla takamatkustajien puolelle. Tällöin siitä syntyy pöytä, jota voi muunnella moneen eri asentoon. Varusteherkkuihin kuuluvat esimerkiksi digimittaristo, tuulilasin heijastusnäyttö, lasinen panoraamakatto, osittain autonomisen ajamisen mahdollistava IQ.Drive Travel Assist sekä Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä, mutta tärkeintä Multivanissa on kuitenkin tilojen muunneltavuus.

Auton penkit ovat nyt 25 prosenttia entistä kevyemmät, joten niitä saa siirrettyä tai liu’utettua vaivattomammin. Kakkosrivin istuimet voi kääntää 180 asteen verran ympäri, ja takimmaisellakin rivillä on nyt kolme erillistä istuinta aiemman yhtenäisen penkin sijasta. Voimanlähdevalikoiman perinteisempää puolta edustavat 136-heppainen 1.5 TSI, 204-hevosvoimainen 2.0 TSI sekä ensi vuonna tulossa oleva 150-heppainen diesel, joiden voimavarat välitetään etupyörille seitsemänpykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta.

Suurin uutuus on kuitenkin eHybrid-niminen pistokehybridi, joka tarjoaa 218 hevosvoimaa 1,4-litraisen turbonelosen ja 85 kilowatin sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Tässä mallissa vaihteistona palvelee kuusivaihteinen DSG. Toimintasäde riittää kuulemma kaupunkikäyttöön, mutta tarkkaa lukemaa ei suostuta vielä kertomaan.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.