Bugattin uutuus yhdistää äärimmäisen suorituskyvyn luksukseen – Chiron Super Sport tarjoaa 440 km/h:n huippunopeuden 60 onnelliselle asiakkaalle

Bugatti esitteli pari vuotta sitten Super Sport 300+ -nimen saaneen äärimmäisen version Chironista. Yli 490 km/h:n huippunopeuden vastapainoksi piti luopua monista “tavallisen” Chironin luksusvarusteista, mutta nyt nämä kaksi kärpästä voi lyödä yhdellä iskulla.

Ranskan Elsassissa päämajaansa pitävä VW-konsernin kruununjalokivi julkisti nyt Chiron Super Sportin, jossa käytetään samaa koria kuin vuoden 2019 erikoismallissa. Jatkettu peräpää auttaa tuottamaan niin paljon maaefektiä, että moneen asentoon säädettävissä oleva takaspoileri voidaan laskea täysin alas huippunopeusmoodissa ajovakauden suuremmin kärsimättä. Super Sportissa on 300+:n tavoin 1990-luvun EB110:stä inspiraationsa saaneet pyöreät ilma-aukot etulokasuojissa, ja sama koskee myös päällekkäin sijoitettuja tuplaputkia kummallakin puolella autoa.

Viisipuolaiset alumiinivanteet on puolestaan kehitetty juuri tätä mallia varten, ja sisustasta löytyy 300+-mallin alcantaran sijasta nahkaa, kiillotettua alumiinia ja Bugattin sanoin vauhdikkaisiin mantereenhalkaisuihin sopivaa luksusta. Nopeusrajoitusten puuttuessa maisemat vaihtuvat vähintään vilkkaasti, koska auton huippunopeus on rajoitettu 440 km/h:n lukemaan. Bugatti perustelee aiempaa 300+-mallia noin 50 km/h pienempiä huippuja turvallisuus- ja tyyppihyväksyntäsyillä, mutta eiköhän tämäkin kyyti riitä useimmille asiakkaille.





Auton voimanlähteenä palvelee sama versio neljällä turbolla terästetystä W16:sta kuin 300+:ssa, eli huipputehoa on 1600 hevosvoimaa Chironin “perusmallien” 1500 hepan sijasta. Huippunopeuden rajoittaminen on saattanut tehdä jopa hyvää hyperauton ajettavuudelle hieman pienemmissä vauhdeissa, koska renkaita ja jousitusta on voitu säätää paremmin arkiliikenteen ehdoilla lähes 500 km/h:n ennätysyritysten sijasta.

Normaaliin Chironiin verrattuna kiihtyvyys nollasta kahteensataan on kohentunut 0,3 sekunnin verran, eli tämä suoritus hoituu 5,8 sekunnissa. Kolmensadan nopeus saavutetaan puolestaan 12,1 sekunnissa, eli tasan sekunnin perus-Chironia ripeämmin. 400 km/h:n vauhtiin kiihdytettäessä Super Sport on Bugattin mukaan seitsemän prosenttia nopeampi.

Tällä kaikella on tietenkin hintansa. Autosta pyydetään muodolliset 3,2 miljoonaa ilman veroja, ja valmistusmäärä rajoitetaan 60 yksilöön. Merkittävä osa niistä on todennäköisesti jo myyty tätä kirjoitettaessa.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.