Aidosti kauniit uudet BMW:t ovat olleet viime vuosina todella harvinaista herkkua, kun baijerilaismerkki on viilannut muotokieltään monien mielestä turhankin omalaatuiseen suuntaan. Viime viikonloppuna Italian Como-järven rannalla nähtiin kuitenkin poikkeus sääntöön.
Villa d’Esten pihamaalla järjestetyssä Concorso d’Eleganzassa pääosasssa olivat kuvankauniit klassikot, mutta paikalla nähtiin myös tapahtuman pääsponsorina toimivan BMW:n upouusia malleja. Uusien autojen ehdoton tähti oli Concept Skytop -niminen yksittäiskappale, joka on tehty avomallisen M8 Competitionin pohjalta. Lähtökohta näkyy tuulilasinkarmissa, mittasuhteissa ja viimeisimpiä BMW:n malleja positiivisessa mielessä ”vanhanaikaisemmassa” sisustassa, mutta konseptin muodot ovat raikas tuulahdus jotakin aivan uutta.

Tässä on nimittäin upouusi BMW, jota ei voi kutsua rumaksi mistään suunnasta. Targa-kattoisen luomuksen esikuvaksi mainitaan 1950-luvun 503:n ja 507 Roadsterin lisäksi Villa d’Estessä 25-vuotissynttäreitään viettänyt Z8, ja kieltämättä uudessa tutkielmassa on samankaltaista puhdaslinjaisuutta. Autossa ei ole huomionhakuisia jättimunuaisia tai kiinalaisasiakkaiden himoitsemaa bling blingiä, vaan linjat ovat suorastaan klassisen kauniit.
Concept Skytopissa on myös takavuosien Bemarien kaltainen haikeula, kun taas superlitteät räätälintyönä tehdyt ledivalot edustavat futurismia. Designin erikoisinta päätä edustaa kattoratkaisun ohella targa-kaaresta taaksepäin lähtevä punaruskea häivemaalaus, joka on tehty käsin. Takaluukun kannesta voi puolestaan löytää yhtymäkohtia Como-järvellä seilaaviin huviveneisiin, kun taas terävästi leikatussa peräpäässä on jopa Aston Martinin henkeä.

Nahalla verhoiltu targa-katto on kaksiosainen, ja se sovitetaan säilytystilaansa perinteiseen malliin käsipelillä. Sisustakin on vuorattu runsaalla kädellä annostellulla punaruskealla nahalla, ja ovet avataan perinteisten kahvojen sijasta pienillä siivekkeillä. M8 Competitionin 625-heppaisella tuplaturbokasilla ladattuun Concept Skytopiin saivat Villa d’Estessä astua sisään vain harvat ja valitut, mutta lisää autoja saattaa olla luvassa.
Suosittelemme
BMW Groupin päämuotoilija Adrian van Hooydonk kertoi nimittäin, että tutkielman pohjalta saatetaan tehdä 20-25 yksilön piensarja jos kysyntää ilmaantuu riittävästi. Tällöin myös hinta saattaa kohota taivaisiin auton nimen lisäksi.


