BMW Isettan tyylistä Microlinoa saa nyt entistäkin hitaampana versiona – Lite kuuluu mopoautojen kategoriaan

Geneven autonäyttelyssä ei juuri eurooppalaismerkkejä nähdä Renaultia ja Daciaa lukuun ottamatta, mutta sveitsiläinen Microlino on sentään paikalla kotikonnuillaan. Pikkuruisen merkin uutuutena palvelee mopoautoversio 1950-luvun BMW Isettan tyylisestä luomuksestaan.

”Kevytversio” on nimetty loogisesti Liteksi, ja se on ulkonäöltään aivan yhtä sopö kuin hieman ripeämpi alkuperäinen malli joka on ollut myynnissä muutamissa Euroopan maissa jo parin vuoden ajan. Lite on tarkoitettu mopoautojen luokkaan, joten perusmallin 17-heppainen sähkömoottori on kuristettu vain 12-hevosvoimaiseksi. Tässä yhteydessä myös 90 km/h:n huippunopeus on laskettu mopoautokategoriassa sallittuun 40 km/h:n lukemaan.

Kuva: Microlino

Lite kuuluu siis samaan luokkaan kuin Citroën Ami ja sen sisarmallit Opel Rocks-e sekä Fiat Topolino. Kevyiden nelipyörien L6e-kategorian pykälien mukaan mopoauton ratin taakse pääsee Ranskassa ja Italiassa jo 14-vuotiaana, kun taas useimmissa muissa maissa ikäraja on 15 tai 16. Nuorten lisäksi Microlino tavoittelee Liten asiakkaiksi vanhempaa väkeä, jolla ei ole oikean auton ajokorttia.

Ulkoisesti Liten erottaa hieman vauhdikkaammasta Microlinosta lähinnä väripalettinsa myötä. Liteä saa ainoastaan Venice Blue -sekä Berlin Anthracite -nimisissä sävyissä, ja tarjolla ei ole isoveljen kaltaista kaksivärimaalausta. Muutamat ulkokuoren yksityiskohdat ovat kuitenkin saaneet oranssia tehosteväriä ”energisen” vaikutelman luomiseksi. BMW Isettasta inspiraationsa saaneen ulkokuoren alta löytyy terästä ja alumiinia yhdistelevä korirakenne, jonka koko etupaneeli kääntyy esikuvan tavoin sivulle laitteeseen sisään astuttaessa.

Kuva: Microlino

Tarjolla ovat 5,5:n ja 11 kWh:n akkupaketit. Pienemmällä pääsee parhaimmillaan 100 kilometriä yhdellä latauksella, ja 80 prosentin tasolle akun kapasiteetista lataaminen vie kaksi tuntia. Isompi tarjoaa puolestaan 180 kilometrin toimintasäteen ja neljän tunnin latausajan. Isoveljeen saa myös 15 kWh:n akun parhaimmillaan 228 kilometrin toimintamatkalla, mutta sellaista ei ole Liteen tarjolla.

Microlinon taustalla vaikuttava Micro ei ole kertonut Italian Torinossa valmistettavan Liten ostohintaa, mutta laitetta voi Sveitsissä liisata 149 frangin eli reilun 156 euron kuukausihintaan neljän vuoden sopimuksella ja 25 prosentin talletuksella ostohinnasta. Kuukausisummassa ei ole juuri eroa isoveljen perusmalliin, mutta tähtäimessä ovatkin eri kategorian ostajat. Liten myynti valikoiduissa Euroopan maissa starttaa vielä alkavan kevään aikana.

Kuva: Microlino
Kuva: Microlino
Kuva: Microlino
LähdeCarscoops

Lue lisää