Viemärin likavesi ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen auton maalipinnasta, mutta vastuullisuustalkoihin osallistuva BMW aikoo muuttaa tämän.
BMW aikoo tehdä yhteistyötä BASF:in kanssa, joka on saksalainen kemian alan yhtymä, ja maailman suurimpia kemikaaliyrityksiä. Kunnianhimoisena tavoitteena on hyödyntää viemäriverkostoiden likavettä, eli kaikkea sitä, mitä ihmiset huuhtovat alas viemäreistä ja vessanpöntöistään. Autonvalmistajat tuntuvat nykyään kilpailevan kuumeisesti pienentääkseen hiilijalanjälkiään, ja BMW on halunnut tehdä tästä oman aluevaltauksensa.
Internetin autojulkaisujen vitsiniekat ovat ehtineet jo vauhkoontua uutisesta maalaillen otsikoita, joissa BMW:n väitetään maalaavan sillä itsellään autojaan ruskeiksi. Todellisuudessa BMW ja BASF työskentelevät kuumeisesti korvatakseen öljypohjaiset komponentit maalausprosessissa raaka-aineilla, jotka ovat peräisin orgaanisesta jätteestä sisältäen biojätettä, eli jätevedenkäsittelylaitosten jätettä.
Lisäksi BMW ja BASF ovat antaneet ymmärtää, että materiaalien vaatiman fossiilisten resurssien vähentämisen lisäksi uusi järjestelmä pienentää myös raakaöljyn tuotannossa ja kuljetuksissa normaalisti vapautuvia päästöjä. Uusi korroosiosuojaus- ja maaliprosessi alentaa myös CO2-päästöjä peräti 40 prosenttia, ja se otetaan käyttöön BMW:n tehtailla Leipzigissä Saksassa, sekä Rosslynissa Etelä-Afrikassa. “Vähentämällä fossiilisten raaka-aineiden käyttöä voimme säästää luonnonvaroja, sekä vähentää hiilidioksidipäästöjä samanaikaisesti”, kuvailee asiaa Joachim Post, BMW:n hankinta- ja toimittajaverkoston johtaja.
Jos tästä aiheesta haluaa lopuksi keksiä hieman omaperäisemmän vitsin, niin todistettakoon vanhalla kuvalla, että BMW ja BASF eivät ole ensimmäistä kertaa tekemässä yhteistyötä.