BMW:n historia on täynnä erilaisia sporttisia malleja, mutta baijerilaisten historiaan mahtuu vain yksi varsinainen superauto. Se on tietysti 1970-luvun lopulla esitelty M1, joka toimi myös M-divisioonan ensimmäisenä katuautona ennen M3:n ja M5:n esiinmarssia 1980-luvun puolella. Viime vuosina Bemarin urheiluautoperinteitä on pitänyt yllä hybridisportti i8, joka on baijerilaismerkin tähänastisen historian ainoa keskimoottorinen malli M1:n lisäksi.
Vuonna 2013 markkinoille lanseerattu i8 oli esittelyhetkellään niin futuristisen näköinen, että auton muotoilu vaikuttaa edelleen tuoreelta. Hybridisportti on kuitenkin jakanut vahvasti mielipiteitä, koska kaikki eivät ole pitäneet kolmipyttyisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmää urheiluautoon sopivana voimalinjana yli 360 hevosvoiman kokonaistehosta huolimatta. I8:n hiilikuituinen rakenne olisi sen sijaan optimaalinen jopa superautoon, ja niinpä BMW aikoo hyödyntää sitä vastaisuudessakin.
I8:lle ei kehitetä suoraa seuraajaa, mutta auton perusrakenteelle on käyttöä tulevaisuudessakin. Brittiläinen Autocar kertoo nimittäin, että BMW aikoo vihdoinkin lähteä varsinaisten superautojen markkinoille ensimmäistä kertaa legendaarisen M1:n jälkeen. Tätä tarkoitusta varten suunnitteilla on M-valikoiman huipulle asettuva hybriditykki, jossa i8:n hiilikuiturakenne saisi jatkaa elämäänsä. Voimanlähde menee kuitenkin vaihtoon, ja teholukema saattaa jopa tuplaantua.
Yhden tai useamman sähkömoottorin parina käytetään kolmipyttyisen koneen sijasta isompaa bensamoottoria, jossa lienee jopa kuusi sylinteriä. Tavoitteeksi on kuulemma asetettu noin 700 hevosvoiman teholukema, eli potkua olisi vielä huomattavasti enemmän kuin tuplaturbokasilla ryyditetyissä M5:ssä ja M8:ssa. BMW:n tuotekehityksestä vastaava Klaus Fröhlich totesi, että Ferrarin ja McLarenin kaltaiset kilpailijat siirtyvät osittaiseen sähkövoimaan 2020-luvulla. Niinpä hybriditekniikka palvelee mainiosti myös baijerilaisia superautojen luokassa.
Suosittelemme
M-valikoiman uutta lippulaivaa voidaan odotella myyntiin vuodeksi 2023, jolloin i8 saavuttaa kymmenen vuoden iän. Superautosta tulee huomattavasti i8:aa kalliimpi, ja se asemoidaan myös hinnaltaan esimerkiksi McLaren 570S:n tasolle. Lisäksi tuotantomäärää aiotaan rajoittaa jälleenmyyntiarvon turvaamiseksi, joka on osoittautunut i8:n heikoksi kohdaksi. Bemarin M-divisioona on muutenkin suuntaamassa kohti sähköistä tulevaisuutta, mutta ainakaan aluksi täyssähköautot eivät tule kyseeseen. Akut ovat nimittäin vielä liian painavia ratakäyttöönkin suunniteltuihin malleihin, joten hybridi toimii myös M-autoihin sopivana välivaiheen teknologiana.