BMW aikoo haastaa McLarenin ja Ferrarin – suunnitteilla on 700-heppainen hybridisuperauto

BMW:n historia on täynnä erilaisia sporttisia malleja, mutta baijerilaisten historiaan mahtuu vain yksi varsinainen superauto. Se on tietysti 1970-luvun lopulla esitelty M1, joka toimi myös M-divisioonan ensimmäisenä katuautona ennen M3:n ja M5:n esiinmarssia 1980-luvun puolella. Viime vuosina Bemarin urheiluautoperinteitä on pitänyt yllä hybridisportti i8, joka on baijerilaismerkin tähänastisen historian ainoa keskimoottorinen malli M1:n lisäksi.

Vuonna 2013 markkinoille lanseerattu i8 oli esittelyhetkellään niin futuristisen näköinen, että auton muotoilu vaikuttaa edelleen tuoreelta. Hybridisportti on kuitenkin jakanut vahvasti mielipiteitä, koska kaikki eivät ole pitäneet kolmipyttyisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmää urheiluautoon sopivana voimalinjana yli 360 hevosvoiman kokonaistehosta huolimatta. I8:n hiilikuituinen rakenne olisi sen sijaan optimaalinen jopa superautoon, ja niinpä BMW aikoo hyödyntää sitä vastaisuudessakin.


I8:lle ei kehitetä suoraa seuraajaa, mutta auton perusrakenteelle on käyttöä tulevaisuudessakin. Brittiläinen Autocar kertoo nimittäin, että BMW aikoo vihdoinkin lähteä varsinaisten superautojen markkinoille ensimmäistä kertaa legendaarisen M1:n jälkeen. Tätä tarkoitusta varten suunnitteilla on M-valikoiman huipulle asettuva hybriditykki, jossa i8:n hiilikuiturakenne saisi jatkaa elämäänsä. Voimanlähde menee kuitenkin vaihtoon, ja teholukema saattaa jopa tuplaantua.

Yhden tai useamman sähkömoottorin parina käytetään kolmipyttyisen koneen sijasta isompaa bensamoottoria, jossa lienee jopa kuusi sylinteriä. Tavoitteeksi on kuulemma asetettu noin 700 hevosvoiman teholukema, eli potkua olisi vielä huomattavasti enemmän kuin tuplaturbokasilla ryyditetyissä M5:ssä ja M8:ssa. BMW:n tuotekehityksestä vastaava Klaus Fröhlich totesi, että Ferrarin ja McLarenin kaltaiset kilpailijat siirtyvät osittaiseen sähkövoimaan 2020-luvulla. Niinpä hybriditekniikka palvelee mainiosti myös baijerilaisia superautojen luokassa.





M-valikoiman uutta lippulaivaa voidaan odotella myyntiin vuodeksi 2023, jolloin i8 saavuttaa kymmenen vuoden iän. Superautosta tulee huomattavasti i8:aa kalliimpi, ja se asemoidaan myös hinnaltaan esimerkiksi McLaren 570S:n tasolle. Lisäksi tuotantomäärää aiotaan rajoittaa jälleenmyyntiarvon turvaamiseksi, joka on osoittautunut i8:n heikoksi kohdaksi. Bemarin M-divisioona on muutenkin suuntaamassa kohti sähköistä tulevaisuutta, mutta ainakaan aluksi täyssähköautot eivät tule kyseeseen. Akut ovat nimittäin vielä liian painavia ratakäyttöönkin suunniteltuihin malleihin, joten hybridi toimii myös M-autoihin sopivana välivaiheen teknologiana.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...