BMW julkisti futuristisesta 3.0 CSL Hommagesta R-version

BMW julkisti aiemmin hurjan näköisen konseptiauton BMW 3.0 CSL Hommagen. Nyt autosta on julkistettu Hommage R -malli, mikä on kunnianosoitus BMW:n 40-vuotiselle taipaleelle Yhdysvalloissa, sekä vuonna 1975 saavutetulle autourheilumenestykselle, minkä pääosaa näytteli tuolloin legendaarinen BMW 3.0 CSL.

Suunnittelijoiden tähtäimenä oli luoda auto, jonka tavoitteena on kuljettajan ja auton saumaton yhteistyö. Tämä saumattomuus ei pelkästään rajoitu auton hallintalaitteisiin vaan ulottuu myös kuljettajan ajovarusteisiin asti.

Kuljettajan kypärä on integroitu auton järjestelmiin ja se heijastaa sekä ajamiseen että autoon liittyviä tietoja suoraan visiiriin. Näin tärkeät tiedot, kuten nopeus, kierrokset ja käytettävä vaihde ovat aina kuljettajan näkökentässä, ja mittareihin tuijottelu on jätetty kokonaan pois.

201508_P90193993-zoom-orig

Puman suunnittelema ajohaalari ilmaisee visuaalisesti auton ja kuljettajan yhteyttä. Kun molemmat kädet ovat ohjauspyörässä kiinni, puvun hihoissa olevat valoputket ilmaisevat muun muassa vaihtamishetken, joka välittyy impulssina ohjauspyörästä hihaan ja sitä kautta kuljettajan visiiriin.

201508_P90194053-zoom-orig

Ohjaamon ergonomia on hiottu huippuunsa. Autossa on suuret hiilikuidusta valmistetut istumet, jotka mukailevat kuljettajan anatomiaa ja tarjoavat maksimituen jokaisessa ajotilanteessa. Istuimet myös välittävät tietoa auton pienistäkin liikkeistä kuljettajan takamukseen, jotta ajokokemus ja tuntuma olisi täydellinen.

201508_P90193998-zoom-orig

BMW 3.0 CSL Hommage R -konseptissa on käytetty runsaasti hiilikuitua, mikä vahvistaa ja keventää auton rakennetta ja parantaa sen ajo-ominaisuuksia. Sisusta on tehty lähes kokonaan hiilikuidusta ja rakenteisiin integroitu turvakaarikin on hiilikuitua.

Jokaisella auton osalla on tarkoituksensa, eikä mitään turhaa ole ympätty mukaan. Hommage R:n ensisijainen tehtävä on tarjota kuljettajalle äärimmäisen hyvä ajokokemus ja tunne, että kuljettaja on yhtä auton kanssa. Eikö tämä voisi olla jokaisen automerkin tavoite?

201508_P90194054-zoom-orig

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...