BMW julkisti futuristisesta 3.0 CSL Hommagesta R-version

BMW julkisti aiemmin hurjan näköisen konseptiauton BMW 3.0 CSL Hommagen. Nyt autosta on julkistettu Hommage R -malli, mikä on kunnianosoitus BMW:n 40-vuotiselle taipaleelle Yhdysvalloissa, sekä vuonna 1975 saavutetulle autourheilumenestykselle, minkä pääosaa näytteli tuolloin legendaarinen BMW 3.0 CSL.

Suunnittelijoiden tähtäimenä oli luoda auto, jonka tavoitteena on kuljettajan ja auton saumaton yhteistyö. Tämä saumattomuus ei pelkästään rajoitu auton hallintalaitteisiin vaan ulottuu myös kuljettajan ajovarusteisiin asti.

Kuljettajan kypärä on integroitu auton järjestelmiin ja se heijastaa sekä ajamiseen että autoon liittyviä tietoja suoraan visiiriin. Näin tärkeät tiedot, kuten nopeus, kierrokset ja käytettävä vaihde ovat aina kuljettajan näkökentässä, ja mittareihin tuijottelu on jätetty kokonaan pois.

201508_P90193993-zoom-orig

Puman suunnittelema ajohaalari ilmaisee visuaalisesti auton ja kuljettajan yhteyttä. Kun molemmat kädet ovat ohjauspyörässä kiinni, puvun hihoissa olevat valoputket ilmaisevat muun muassa vaihtamishetken, joka välittyy impulssina ohjauspyörästä hihaan ja sitä kautta kuljettajan visiiriin.

201508_P90194053-zoom-orig

Suosittelemme

Ohjaamon ergonomia on hiottu huippuunsa. Autossa on suuret hiilikuidusta valmistetut istumet, jotka mukailevat kuljettajan anatomiaa ja tarjoavat maksimituen jokaisessa ajotilanteessa. Istuimet myös välittävät tietoa auton pienistäkin liikkeistä kuljettajan takamukseen, jotta ajokokemus ja tuntuma olisi täydellinen.

201508_P90193998-zoom-orig

BMW 3.0 CSL Hommage R -konseptissa on käytetty runsaasti hiilikuitua, mikä vahvistaa ja keventää auton rakennetta ja parantaa sen ajo-ominaisuuksia. Sisusta on tehty lähes kokonaan hiilikuidusta ja rakenteisiin integroitu turvakaarikin on hiilikuitua.

Jokaisella auton osalla on tarkoituksensa, eikä mitään turhaa ole ympätty mukaan. Hommage R:n ensisijainen tehtävä on tarjota kuljettajalle äärimmäisen hyvä ajokokemus ja tunne, että kuljettaja on yhtä auton kanssa. Eikö tämä voisi olla jokaisen automerkin tavoite?

201508_P90194054-zoom-orig

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat