BMW julkisti aiemmin hurjan näköisen konseptiauton BMW 3.0 CSL Hommagen. Nyt autosta on julkistettu Hommage R -malli, mikä on kunnianosoitus BMW:n 40-vuotiselle taipaleelle Yhdysvalloissa, sekä vuonna 1975 saavutetulle autourheilumenestykselle, minkä pääosaa näytteli tuolloin legendaarinen BMW 3.0 CSL.
Suunnittelijoiden tähtäimenä oli luoda auto, jonka tavoitteena on kuljettajan ja auton saumaton yhteistyö. Tämä saumattomuus ei pelkästään rajoitu auton hallintalaitteisiin vaan ulottuu myös kuljettajan ajovarusteisiin asti.
Kuljettajan kypärä on integroitu auton järjestelmiin ja se heijastaa sekä ajamiseen että autoon liittyviä tietoja suoraan visiiriin. Näin tärkeät tiedot, kuten nopeus, kierrokset ja käytettävä vaihde ovat aina kuljettajan näkökentässä, ja mittareihin tuijottelu on jätetty kokonaan pois.
Puman suunnittelema ajohaalari ilmaisee visuaalisesti auton ja kuljettajan yhteyttä. Kun molemmat kädet ovat ohjauspyörässä kiinni, puvun hihoissa olevat valoputket ilmaisevat muun muassa vaihtamishetken, joka välittyy impulssina ohjauspyörästä hihaan ja sitä kautta kuljettajan visiiriin.
Suosittelemme
Ohjaamon ergonomia on hiottu huippuunsa. Autossa on suuret hiilikuidusta valmistetut istumet, jotka mukailevat kuljettajan anatomiaa ja tarjoavat maksimituen jokaisessa ajotilanteessa. Istuimet myös välittävät tietoa auton pienistäkin liikkeistä kuljettajan takamukseen, jotta ajokokemus ja tuntuma olisi täydellinen.
BMW 3.0 CSL Hommage R -konseptissa on käytetty runsaasti hiilikuitua, mikä vahvistaa ja keventää auton rakennetta ja parantaa sen ajo-ominaisuuksia. Sisusta on tehty lähes kokonaan hiilikuidusta ja rakenteisiin integroitu turvakaarikin on hiilikuitua.
Jokaisella auton osalla on tarkoituksensa, eikä mitään turhaa ole ympätty mukaan. Hommage R:n ensisijainen tehtävä on tarjota kuljettajalle äärimmäisen hyvä ajokokemus ja tunne, että kuljettaja on yhtä auton kanssa. Eikö tämä voisi olla jokaisen automerkin tavoite?