Autonomisesta ajamisesta on puhuttu kovasti jo vuosikymmenen ajan, mutta käytännön tasolla itsekseen kulkevat autot ovat edenneet tuskastuttavan hitaasti hurjimpiin visioihin verrattuna. Asia kehittyy kuitenkin vähitellen, ja autonomisen ajamisen tuoreimpia hedelmiä päästään poimimaan Mercedeksen S-luokan viimeisimmän päivityksen myötä.
Stuttgartin tähtimerkki on faceliftaamassa Ässän jo pikapuoliin, jolloin edustusluokan mittapuu saa esimerkiksi entistä isomman maskin erottuakseen paremmin muiden Mersujen joukosta. Kasvojenkohotusta odotellessa Mercedes-Benz toi julkisuuteen S-luokan viimeisimmän päivityksen, jossa keskitytään kuorten alla piilevään tekniikkaan tyyliseikkojen ohella.

Uudistuksen tärkein anti näkyy autonomisen ajamisen Drive Pilot -järjestelmässä, jota Mercedes on hienosäätänyt jo vuosikausia. Sen käyttö vilkkaassa liikenteessä on ollut tähän asti rajattuna 60 km/h:n nopeuteen, mutta nyt järjestelmän toimintaskaalaa on laajennettu merkittävästi. Mercedes-Benz kertoi, että Drive Pilot toimii moottoriteiden normaaliliikenteessä parhaimmillaan 95 km/h:n nopeuteen saakka, jolloin sen pitäisi olla huomattavasti entistä käyttökelpoisempi todellisen elämän olosuhteissa.
Toistaiseksi tämä koskee kuitenkin vasta Saksan kotimarkkinoita ilmeisesti lainsäädännöllisistä syistä. Toki esimerkiksi Teslan autopilotti on pystynyt vastaavaan ainakin paperilla jo usean vuoden ajan, mutta todellisuudessa Mercedeksen systeemi on toiminnoiltaan paljon laajempi ja hyvin todennäköisesti myös turvallisempi. Kun Drive Pilot on kytkettynä päälle, kuljettajan pitäisi oikeasti pystyä keskittymään esimerkiksi lehden lukemiseen tai elokuvan katsomiseen ilman liikenteen jatkuvaa seuraamista taustalla.

Kyseessä ei ole siis mikään hienommin nimetty vakionopeudensäädin, vaan todellinen autonomisen ajamisen kolmostason järjestelmä jossa hyödynnetään yli 35 sensoria. Niiden joukkoon kuuluu LiDAR-valotutkia, ultraäänisensoreita, tutkia ja kameroita, jotka tuottavat turvallisen autonomisen ajamisen vaatimaa dataa. Lisäksi Mercedes-Benz testaa Saksassa sekä USA:ssa turkooseja vilkkuja, jotka kertovat milloin systeemi on aktiivinen. Tätä toimintoa ei ole kuitenkaan vielä asiakasautoissa.
Suosittelemme
S-luokan tekniikkamuutoksiin kuuluu myös se, että MBUX-tietoviihdejärjestelmän etäpäivitykset sisältävät nyt ChatGPT:n auton ”ääniassistentille”. Lisäksi autoon on tuotu Microsoft Bing, ja sama koskee Googlen satelliittinäkymää navigaattorissa. Mercedes-Benz Storen kautta saatavilla oleva Entertainment Package Plus tuo puolestaan mukanaan pääsyn YouTubeen sekä Sonyn RIDEVU-videostreamausalustalle erityisesti takapenkin matkustajille räätälöitynä.

Ässän ulkokuoren ja sisätilojen tyyliä voi puolestaan kohentaa Manufaktur-ohjelman avulla, joka tarjoaa yli 50 uutta ulkovärimahdollisuutta sekä 25 sisäväriyhdistelmää puukoristeita unohtamatta. Lisäksi mallivalikoimaan on lisätty Edition-niminen erikoismalli, joka sisältää AMG Line – sekä Night-paketit. Editionia saa viidellä eri ulkovärillä, joiden joukkoon kuuluvat Night Black Magno – ja Opalite White Bright -nimiset sävyt. Editionin muita tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi tummat kynnyslistat, nappanahkaverhoilu kolmella eri värivaihtoehdolla, 20-tuumaiset AMG-vanteet sekä tietoviihdejärjestelmän erikoislogo.

