Brittiläinen McLaren on ollut yksi automaailman viimeisiä linnakkeita keskittyessään pelkkiin super- ja hyperautoihin. McLarenin katumaastureista ei ole siis ollut pelkoa, mutta nyt tämäkin pyhä periaate saattaa muuttua.
Brittimerkki ilmoitti fuusioituvansa Forseven-nimisen start-up-yrityksen kanssa, mikä herättää varmasti monia kysymyksiä. Omistussuhteiden muutokset eivät ole kuitenkaan mikään uusi asia McLarenille. Merkki päätyi viime vuoden alussa kokonaan Bahrainin valtiollisen sijoitusyhtiön hallintaan, mutta jo lokakuussa McLaren kaupattiin eteenpäin Abu Dhabissa päämajaansa pitävälle CYVN Holdingsille. Nyt vuorossa on tarinan seuraava luku Forsevenin myötä.

Forseven ei sano suurimmalle osalle autoalaa seuraavistakaan yhtään mitään, mutta firma on ilmeisen vakavissaan aikeissaan. Forseven on jo värvännyt palkkalistoilleen yli 700 autoalan ammattilaista, ja se suunnitteli tuovansa markkinoille useita luksusluokan malleja. McLaren-fuusion myötä niissä pystytään nyt hyödyntämään urheiluautomerkin legendaarista brändiä, joka on varmasti parempi vaihtoehto kuin tuntemattoman start-upin nimen käyttäminen.
Tuore McLaren Group Holdings pitää sisällään McLaren Automotiven ja Forsevenin lisäksi CYVN:n vähemmistöisuuden McLarenin kilpatiimistä sekä McLarenin uuden lisensointibisneksen. CYVN on myös merkittävä osakas kiinalaisessa Nio-sähköautobrändissä, jonka myötä McLarenille lupaillaan pääsyä visionäärisiksi kuvailtuihin teknologioihin ja sähköistymiseen. Lisäksi CYVN omistaa Gordon Murray Technologiesin, jonka keulahahmo on tarunhohtoisen McLaren F1:n yli kolme vuosikymmentä sitten suunnitellut Gordon Murray.

Tämän myötä McLarenin tuotevalikoima laajenee aivan uusiin kategorioihin. Niistä ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta puritaanien pahimmat pelot käyvät hyvin todennäköisesti toteen ja McLarenin logoilla varustettu katumaasturi tai crossover nähtäneen markkinoilla lähivuosina. McLaren kartoitti tätä vaihtoehtoa jo ennen fuusiotaan Forsevenin kanssa, ja tuolloin katumaasturihankkeen mahdollinen yhteistyökumppani olisi ollut BMW.
Suosittelemme
Uuden McLaren Group Holdingsin johtoon astuu Forsevenin toimitusjohtaja Nick Collins. Tulevista malleista on luvattu kertoa myöhemmin tämän vuoden aikana, mutta Collins antoi jo pientä esimakua tulevaisuudesta brittiläiselle Autocarille. Kehitteillä on kuulemma sekä polttomoottori- että sähköautoja. Niissä saatetaan hyödyntää Nion autonomisen ajamisen toimintoja ja jopa akkujen vaihtoteknologiaa, kun taas McLaren tuo kuvioon oman osaamisensa hiilikuitumonokokkien suhteen.

Tavoitteet eivät ole aivan vaatimattomia, koska uusi yhtiö aikoo olla yksi parhaista tai jopa maailman paras autofirma. Sen myönnetään vievän aikaa, mutta ainakin McLarenin tuotantomäärät pääsevät todennäköisesti kasvamaan fuusion myötä tuntuvasti jo lähitulevaisuudessa. Brittimerkki valmisti viime vuonna vain hieman yli 2000 autoa, kun taas Ferrarin ja Lamborghinin vastaavat lukemat olivat reilut 13 000 ja 10 000 autoa.

