Fordilla on hieno historia erilaisten sporttimallien osalta jo vuosikymmenten ajalta. Ovaalimerkin mallistoon kuului vielä muutama vuosi sitten useampia ST-brändättyjä hot hatcheja ja nelivetoinen Focus RS, mutta tätä nykyä niistä on enää rippeet jäljellä.
Markkinoiden hauskimpien pikkuautojen joukkoon kuulunut Fiesta ST poistui myynnistä koko Fiesta-malliston valmistuksen lopettamisen myötä, ja pykälää suurempi Focus ST kokee loppuvuodesta saman kohtalon. Jäljelle jää enää Puma ST, joka tarjoaa kuitenkin vain laihaa lohtua perinteisten sportti-Fordien ystäville. Puma ST on nimittäin crossover, jota saa enää automaattivaihteistolla.

Tässä kohtaa voitaneen todeta, että aika entinen ei koskaan enää palaa. Sinisen ovaalin merkki on nimittäin karsinut Euroopassa tarjolla olevasta mallistostaan kaikki perinteiset henkilöautot USA:sta laivattavaa Mustangia lukuun ottamatta, joten takavuosien kaltaisia hot hatcheja on enää turha toivoa Fordilta. Tästä huolimatta Euroopan Fordin tuotemarkkinointipäällikkönä toimiva Jan Herzog antoi brittiläiselle Auto Expressille kommentteja, jotka kertovat ST- ja RS-brändättyjen mallien mahdollisesta uudesta tulemisesta.
Fordin väli rakastaisi kuulemma sähköautoista tehtyjä ST- tai RS-versioita. Lisäksi täyssähköisestä Puma Gen-E:stä on Herzogin mukaan aivan varmasti tulossa sporttisempi malli, mutta sellainen saatetaan kuitenkin nähdä vasta nykyisen sähkö-Puman seuraajasukupolven pohjalta. Fordilla on jo kokemusta täyssähköisen crossoverin urheiluversiosta 487-hevosvoimaisen Mustang Mach-E GT:n myötä. Siinä on lisätehon ohella omat alustansäätönsä sekä isommat jarrut GT-mallimerkintää oikeuttamassa.

Volkswagenin MEB-perusrakennetta hyödyntävän Explorerin ja samalta pohjalta tehdyn uuden Caprin tehokkaimmat kaksimoottoriset mallit eivät ole kuitenkaan saaneet minkäänlaista sporttibrändiä peräänsä, mutta toisaalta niissä ei ole myöskään tehty mitään erityissäätöjä alustan tai jarrujen osalta. Caprin legendaarisen nimen uusiokäyttö täyssähköisessä crossoverissa on herättänyt muutenkin niin paljon parranpärinää, että nelivetoisen version ristiminen RS:ksi olisi ollut ehkä jo liikaa tähän yhtälöön.
Suosittelemme
Täyssähköisiä ST- tai RS-malleja ei kannata muutenkaan odottaa aivan lähiaikoina, mutta ne näyttävät kuitenkin kuuluvan Fordin tulevaisuudensuunnitelmiin hieman pidemmällä aikavälillä.

