Mazda pitää kiinni perinteistä – seuraava MX-5 saa entistä isomman bensakoneen manuaalivaihteiston parina

Suurin osa autouutuuksista alkaa olla jonkinlaisia crossovereita tai sähköautoja, mutta onneksi automaailmaan mahtuu vielä muunkinlaisia laitteita. Lähes alkukantaisen ajamisen hauskuuden lipunkantajana on toiminut jo yli 35 vuoden ajan Mazda MX-5, joka pitää kiinni samasta reseptistä tulevaisuudessakin.

Nykyinen ND-sukupolvea edustava MX-5 on ollut myynnissä jo vuosikymmenen ajan kevyiden päivitysten saattelemana. Mazda ei pidä vieläkään kiirettä seuraajan kanssa, mutta sellainen on kuitenkin jo suunnitteilla. Japanilaismerkin muotoilupuolen pomoihin kuuluva Masashi Nakayama kertoi amerikkalaiselle Road & Trackille, että tavoitteena on tehdä seuraavasta MX-5:stä vielä nykymalliakin kevyempi täysin autoalan viime aikojen suuntauksen vastaisesti.

Mazda MX-5
Kuva: Mazda

Tavoitteena on kuulemma alle 1000 kilon paino. Nykyinen MX-5 on yltänyt kevyimmillään 990 kilon lukemaan, mutta silloin nokalla on ollut varsin pieni 1,5-litrainen vaparinelonen. Seuraajan pellin alle kaavaillaan kuitenkin 2,5-litraista Skyactiv-Z-nelosta, jota Mazdan väki kuvailee ihanteelliseksi polttomoottoriksi. Pannun pitäisi Mazdan mukaan olla hyvää tasoa sekä tehon että taloudellisuuden osalta.

MX-5:n nykyinen kaksilitrainen Skyactiv-G-moottori on parhaimmillaan kaksilitrainen, mutta tämänkokoinen voimanlähde uuden Skyactiv-Z:n edustamalla tekniikalla olisi tuottanut nykymallia pienemmän teholukeman. Niinpä Mazda suurentaa mieluummin iskutilavuutta, mutta kompaktin roadsterin ulkomittoihin tämä ei päde. MX-5 on kuulemma tulevaisuudessakin alle neljän metrin pituinen, joten suurikokoisten kuskien mahdollisesti kaipaamaa lisätilaa ohjaamoon ei liene luvassa jatkossakaan.

Mazda MX-5
Kuva; Mazda

Entusiasteille on sen sijaan luvassa vielä lisää hyviä uutisia, koska MX-5:n vaihteistona palvelee tulevaisuudessakin perinteinen kuusipykäläinen manuaali. Euroopan markkinoiden puolesta täytyy melkein toivoa, että uuden 2,5-litraisen nelosen parina käytettäisiin ainakin 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutettua kevythybridiä. Muuten auton päästöt saattavat kohota vanhalla mantereella liian suuriksi, koska jo nykymallin kaksilitrainen versio pudotettiin Euroopan myyntivalikoimasta tiukentuneiden päästömääräyksien vuoksi.

Suosittelemme


Euroopan Euro 7 -päästömääräykset täyttävä uusi Skyactiv-Z-moottori lanseerataan markkinoille CX-5:n hybridimallissa loppuvuodesta 2027, joten ainakaan sitä ennen uutta MX-5:tä ei varmasti nähdä myynnissä. Pidämme kovasti peukkuja, että MX-5 on jatkossakin saatavilla myös vanhan mantereen asiakkaiden iloksi.

Mazda MX-5 RF
Kuva: Mazda
Mazda MX-5
Kuva: Mazda


Lue lisää