Audin tulkinta edullisemmasta sähköautosta näyttää tältä – Q4 e-tron tarjoaa parhaimmillaan 520 kilometrin toimintasäteen ja noin 300 hevosvoiman tehon

Audin e-tron-sähköautovalikoima on tähän asti koostunut polttomoottorikäyttöön tarkoitetun rakenteen pohjalta tehdystä e-tron quattrosta ja äskettäin esitellystä e-tron GT:stä, joka on rinkulamerkin vastine Porsche Taycanille. Nyt ne saavat seuraa uudesta Q4 e-tronista, jossa hyödynnetään VW-konsernin ”kansansähköautojen” perusrakennetta.

Tämä tarkoittaa sitä, että crossover-tyylinen Q4 e-tron ja sen coupé-kattoinen sisarmalli Q4 e-tron Sportback on tehty saman MEB-pohjalevyn varaan kuin esimerkiksi Volkswagen ID.3 ja ID.4. Tämän myötä perusmallit ovat vähemmän Audi-tyypillisesti takavetoisia. Perusversiona palvelee Q4 35 e-tron, jossa käytetään 52 kWh:n akkua. 40 ja 50 e-tronissa hyödynnetään puolestaan 77 kWh:n akkupakettia. 35:n sähkömoottori tuottaa 170 hevosvoimaa, kun taas 40:ssä on 204 heppaa. 50 e-tronissa on ainoana versiona neliveto kahden sähkömoottorin myötä. Kokonaistehoksi kerrotaan 299 hevosvoimaa, ja etumoottori tulee käyttöön vain lisätehoa tai -pitoa tarvittaessa. WLTP-standardin mukainen toimintamatka on puolestaan parhaimmillaan 520 kilometriä 40 e-tron -version kohdalla.

Akut saa nopeimmillaan ladattua viidestä prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista tarkalleen 38 minuutissa. Rekuperaatiossa hyödynnetään puolestaan navigaattori- ja maastotietoja. B-asennossa energiaa otetaan talteen lähes aina, ja hidastuvuudeksi kerrotaan parhaimmillaan 0,15 g. Hidastuvuutta voi säätää eri tasoille ratin lisähintaisista läpysköistä, ja myös Dynamic-moodin D-asennossa energiaa otetaan talteen kevyesti. Sisustan kaikki näytöt ovat luonnollisesti täysin digitaalisia, ja autoon saa myös lisättyä todellisuutta hyödyntävän tuulilasin heijastusnäytön. Lisättyä todellisuutta käytetään navigointitietojen näyttämisessäkin, ja mittariston ruutu on vakiona 10,25-tuumainen.

Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön läpimitta on puolestaan 10,1 tuumaa, mutta loppuvuodesta tarjolle tulee myös 11.6-tuumainen vaihtoehto. Kaikkea ei kuitenkaan käytetä kosketuksella, vaan ilmastoinnin ja lämmityksen säädöille on ilahduttavasti jätetty muutama perinteinen nappikin. Sisustan yksilöimiseksi on tarjolla erilaisia varustepaketteja, ja sporttisena vaihtoehtona tarjolla on S Line -paketti. Q4:n sisätilojen pitäisi olla 2,76 metrin akselivälin myötä lähes Q5:n tasoa, ja sähkötekniikan ansiosta kardaanitunnelikin loistaa lähes poissaolollaan. Tavaratilan perusvolyymi on 520 litraa, ja takapenkin selkänojat kaadettuna ruuma laajenee parhaimmillaan 1490 litraan. Sportbackin vastaavat arvot ovat puolestaan 535 ja 1460 litraa.

Suosittelemme

Ulkomitoiltaan Q4 sijoittuu nimensä mukaisesti polttomoottorilla varustettujen Q3:n ja Q5:n väliin. Auton muotoilu on tuttua jo parin vuoden takaisesta konseptista, ja Q4 ei ole muutenkaan kovin radikaali ilmestys. Audi saattaa siis kelvata myös liian futuristisen oloisia sähköautoja oudoksuville, ja Sportback on vielä pykälää liukkaampi ilmestys viistomman kattolinjansa ansiosta. Pikku jippona autoon pystyy valitsemaan päiväajovalojen räätälöidyn designin neljän vaihtoehdon joukosta, ja matriisileditkin ovat saatavilla lisähintaan.

Myynti alkaa ainakin Saksassa jo kesäkuussa, ja Sportback seuraa perässä loppukesästä. Sikäläisillä markkinoilla lähtöhinnaksi kerrotaan 41 900 euroa. Suomessakaan ei välttämättä jäädä kovin kauaksi tästä lukemasta paikallisesti päästöttömiä sähköautoja suosivan verotuksen ansiosta.

Lue lisää