Audi on kehittänyt järjestelmän, jossa tekoäly tutkii pistehitsauksia Brysselin ja Ingolstadtin tehtailla.
Audi on erityisen innostunut hyödyntämään tekoälyä, ja viimeisimmässä projektissaan yhtiö on ottanut käyttöön järjestelmän, joka hyödyntää tekoälyä tarkkailtaessa mahdollisimman tasaista laatua. Autonvalmistajan mukaan pitkälle kehittynyttä tekoälytekniikkaa käytetään auton korin pistehitsausten tutkimiseen. Audi ei ole vielä julkisesti paljastanut tarkempia yksityiskohtia, mutta yrityksen mukaan tekoälyä kehitettiin ja testattiin onnistuneesti Saksan Neckarsulmin tehtaalla.
Uudella tekniikalla on mullistava vaikutus, koska yritys pystyy analysoimaan noin 300:n ajoneuvon osalta 1,5 miljoonaa pistehitsausta työvuoron aikana. Ennen tekoälyn käyttöä työntekijöiden piti ultraäänilaitteella tarkistaa käsipelillä noin 5 000 pistehitsausta ajoneuvoa kohden. Moinen työrupeama kuulostaa jo ajatuksenakin uuvuttavalta!
Tekoälyn käyttäminen on paljon tehokkaampaa, ja Audi myös kehaisee, että sen avulla voidaan hallita laatua kohdennetummin . Työntekijät on näin myös ”vapautettu keskittymään mahdollisiin poikkeamiin”, vaikka he epäilemättä ovatkin huolissaan mahdollisista työpaikkojen menetyksistä tulevaisuudessa.
Onnistuneen kokeilun jälkeen tekoäly on tarkoitus ottaa käyttöön myös kolmessa muussa laitoksessa vuoden loppuun mennessä. Näitä ovat Audin tehtaat Brysselissä ja Ingolstadtissa, sekä Volkswagenin Emdenin tehdas Saksassa. Tässä tapauksessa uuden tekniikan käyttöönotto ei onnistu kuitenkaan pelkällä uusien ohjelmistojen asennuksilla, sillä autonvalmistaja on huomauttanut, että asiantuntijaryhmän on koulutettava tekoälymalli uudelleen tunnistaakseen erot hitsausasetteluissa eri tehtaissa.