Alkuperäinen Alpine on yksi tunnetuimpia ja arvostetuimpia Renaulteja. Auton seuraaja on kuitenkin vaipunut enimmäkseen unholaan.
Nimensä ja muotonsa puolesta nykyinen tuotannosta löytyvä Alpine A110 lainaa vahvasti automallin ensimmäisestä inkarnaatiosta. Uusi ja alkuperäinen jo 60-luvulla esitelty A110 eivät ole kuitenkaan sarjan ainoita, sillä välissä 70-luvulla esiteltiin automallille suora seuraaja. Alkuperäinen pehmeän pyöreästi muotoiltu auto sai vuonna 1971 hyvin toisennäköisen seuraajan, joka teki debyyttinsä yhdessä itse Lamborghini Countachin LP500 prototyypin kanssa Geneven autonäyttelyssä vuonna 1971.
Mallinimen A310 saanut auto oli samaa kirveellä veistettyä tyylisuuntaa yhdessä Lamborghinin kanssa. A310 alkoi jo pian esiintymisensä jälkeen kadota median valokeilasta, sillä vanhemmalla Alpinen mallilla jatkettiin yhä menestyksekkäästi rallissa, ja kaiken huipuksi A110 voitti Monte Carlon rallin, ja lopulta koko tuon vuoden maailmanmestaruuden. Tämä oli tietenkin hyvin noloa uudelle mallille, jonka tehtäväksi näissä kisoissa jäi seinäruusun osa.
A310 edusti kuitenkin muotoilultaan ja lasikaukalon takaa pilkottavilla ajovaloillaan aikansa trendejä. Myös auton ajettavuutta kehuttiin, minkä sinänsä ei pitänyt olla yllätys, sillä käyttihän auto lasikuitukorinsa alla edeltäjästään tuttua alustarakennetta kera taakse sijoitetun moottorin. Valitettavasti ensimmäisen mallisarjan autot olivat liian kalliita Renaulteiksi, sillä ne maksoivat Porsche 911:n verran, ja Rellun vain 125-heppainen nelisylinterinen 1.6-litrainen moottori ei ollut sitä, mitä asiakkaat olivat etsimässä. Liukkaasti muotoiltu kori takasi sentään reilun 200 km/t huippunopeuden, mutta miltei yhdeksän sekuntia 0-100 km/t oli liikaa monelle urheilullisen auton ostoa harkitsevalle.
Vuonna 1976 Alpinen insinöörit ottivat haasteekseen 911:n lyömisen, ja töitä auton suorituskykyisemmäksi tehtiin hartiavoimin. Alitehoinen kone korvattiin 2.7-litraisella PRV V6 -moottorilla, joka nähtiin myös neljä vuotta myöhemmin itsensä (ja myös alitehoisen) DeLorean DMC-12 -mallin nokalla, tosin 2.85 litraiseksi kasvatettuna. Suoritusarvot paranivatkin silmissä myös myyntilukujen kera, mutta silti A310:set ovat harvinaisia autoja tänäkin päivänä.
Suosittelemme
Juttumme kuvissa poseeraava vuosimallin 1980 auto on alun perin löydetty mätänemästä saksalaisesta ladosta vuonna 2004. Auto on sittemmin täydellisesti entisöity Brittien suunnalla. A310-mallia pitäisi olla jäljellä Britanniassa enää parisenkymmentä autoa, joten kyseessä on myös sikäläinen harvinaisuus. Auto on parhaillaan myynnissä Collecting Cars -sivuilla. Kirjoitushetkellä autosta on tarjottu yhden huutajan toimesta vasta vaivaiset 100 puntaa, mutta kohteen sulkeutumiseen on sentään vielä seitsemän päivää. Joka tapauksessa tämän sinänsä täysin kelvollisen auton lopullinen hintalappu jää selvästi jälkeen siitä, mitä vastaavista saman vuoden 911 Possuista ollaan valmiita maksamaan.