60-luvun Yhdysvaltoja voidaan syystä pitää automuotoilun kultamaana, josta Galaxie LTD on oivallinen esimerkki.
Fordin Galaxie-mallit jäivät huippusuositun Mustang-mallin, sekä monien muiden tunnetumpien tuon ajan Amerikan autojen jalkoihin. Vielä 60-luvulla tuntuikin, että Detroit pystyi jatkuvasti tuottamaan uusia menestysreseptejä halvan polttoaineen siunaamana muskeliautokautena. Fordin Galaxie-mallit edustivat enemmän ylellisyyttä, kuin puhdasta urheiluautomaisuutta, vaikka niihinkin sai ruksittua todellisia tehomyllyjä. Hyvällä syyllä voi myös todeta, että ulkonäöllisesti ne kuuluvat aikakautensa amerikkalaisten autojen tyylikkäimpien joukkoon.
Kuvissa päivää paistatteleva yksilö on alkuperäisen omistajan, ruosteeton, alkuperäisellä maalilla ja sisustuksella varustettu 1967 Ford Galaxie LTD Hardtop, joka on ikäisekseen varsin upeassa alkuperäiskunnossa. Tällaista autoa ei löydä joka päivä enää edes Yhdysvalloista, sillä 55 vuoden ikä on tehnyt selvää jälkeä tämän ikäluokan kalustosta. Tämä upea auto on listattu eBayssa, ja se sijaitsee Pohjois-Dakotan pääkaupungissa Bismarckissa. Kirjoitushetkellä siitä on huudettu 14 300 dollaria, mutta varausta ei ole vielä saavutettu.
Tämä tarjoushinta on juuri ja juuri yli klassikkoautojen hinta-arvioita tekevän Hagertyn ”kategoria neljä” -kuntoisen auton arvon (12 800 dollaria), mikä ei ole edes lähellä tämän ensiluokkaisen auton arvoa. Saman firman kolmosluokitetun, hyvässä kunnossa olevan auto arvo on 20 300 dollaria, ja kakkosluokan, eli erinomaisessa kunnossa olevan auton arvo on 28 100 dollaria. Toivotaan, että myyjän asettama varaus ylittyy, jotta voitaisiin verrata kuinka lähelle listahintaa auto päätyy uuteen kotiin.
Suosittelemme
Kolmannen sukupolven Ford LTD:tä valmistettiin mallivuosille 1965-1968. Vuoden 1967 maskin säleikkö oli taivutettu selvemmin ulospäin, ja samalla viimeinen vuosimalli, jossa on pystysuoraan pinotut ajovalot. Vuoden 1968 malleissa oli myös neljä ajovaloa, mutta ne olivat jo sijoitettu vaakasuoraan. Auton alustasta ei ole otettu ilmoitukseen kuvia, mikä on hieman kysymyksiä herättävää, sillä auto on uudesta asti nähnyt nykyisessä sijainnissaan myös oikeita lumitalvia. Usein ruostuva tavaratilan alue näyttää ainakin moitteettomalta kuvissa.
Upeata kontrastia valkoiseen ulkokuoreen tuo alkuperäinen punainen sisusta, joka sekin näyttää halkeillutta ohjauspyörää lukuun ottamatta varsin siistikuntoiselta. Pellin alta löytyy 390 kuutiotuumainen V8, joka on uutena tuottanut 275 hevosvoimaa ja 548 Nm vääntömomenttia. Kaiken kaikkiaan kyseessä on todellinen kultakauden herkkupala, jonka myyntihinta toivottavasti nousee auton ansaitsemalle tasolle.