Automaailmassa on ollut jo pitkään tiedossa, että Alfa Romeo esittelee vielä tämän vuoden aikana polttomoottorimalliensa joutsenlauluksi jäävän keskimoottorisen superauton. Nyt uutuudesta julkaistiin jälleen yksi tiiserikuva ja samalla kerrottiin myös lopullinen esittelypäivä.
Auton näkemistä koko komeudessaan tai tässä tapauksessa ehkä paremminkin kauneudessaan ei tarvitse odotella enää kauan, koska superauto tuodaan julkisuuteen 30.8. Alfa Romeon omassa museossa järjestettävässä tilaisuudessa Italian Lombardiassa. Alfan superauton taustatarina on varsin erikoinen, koska uutuudesta alettiin ottaa ennakkotilauksia jo tämän vuoden alkupuolella, jolloin Stellantis-konsernin johto ei ollut edes hyväksynyt vielä autoa tuotantoon.
Lisäksi Alfa Romeon toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoi aiemmin, että superauto olisi myyty loppuun jo ennen kuin sitä on ehditty edes esitellä. Viime viikolla julkisuuteen putkahtaneiden tietojen perusteella kyse ei ole kuitenkaan mistään suuresta myyntimäärästä, koska auton tuotanto rajoitettaisiin ainoastaan 33 yksilöön. Tämän mukaisesti auto saisi myös nimekseen 33, jolla on Alfa Romeon historiassa muutakin merkitystä kuin 1980-luvun varsin tylsän näköinen viistoperä.
Alkuperäinen 33 oli nimittäin 1960-luvun kuvankaunis ratakilpuri, josta tehtiin pieni erä myös katukäyttöön. Uuden superauton muotoilun inspiraationa on toiminut vuoden 1967 33 Stradale, joten odotettavissa on varsin kurvikas ilmestys italialaisen designin parhaiden perinteiden mukaisesti. Alfa Romeon nyt julkaisemasta tiiserikuvasta erottuu kuitenkin vasta superauton ratti ruskealla nahalla verhoillulla keskiöllä ja alumiinista sorvatulla Alfan logolla ilman perinteistä Alfa Romeo -tekstiä.
Myös auton tekniikka on tällä hetkellä vielä hämärän peitossa. Jonkinlaisen polttomoottorin käyttäminen on varmaa, joten Alfan kuorien alle on huhuttu mm. Maserati MC20:sta lainattua kolmilitraista tuplaturbo-V6:ta. Jos Alfa Romeossa hyödynnettäisiin vielä sähköapua Maseratin myllyä terästämässä, kokonaisteho voisi nousta jopa 800 hevosvoimaan. Toisaalta Alfalta löytyy omakin 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, joka vauhdittaa Giulian ja Stelvio-katumaasturin Quadrifoglio-huippuversioita. Moottorista riippumatta superauton huippunopeudeksi povataan mallimerkinnän kanssa hyvin yhteen sopivaa lukemaa 333 km/h.