Lamborghinin muotoilu on muuttumassa puhdaslinjaisemmaksi – uusi konseptiauto antaa esimakua tulevasta

Viime vuosien Lamborghinien muotoilua ovat leimanneet terävän aggressiiviset linjat, joita on siroteltu italialaismerkin superautoihin vähintään runsaalla kädellä. Lambon uusin konseptiauto antaa kuitenkin ymmärtää, että merkin design on kehittymässä yksinkertaisempaan suuntaan.

Tälle kehityssuunnalle voidaan hakea esikuvia myös historian puolelta, koska Lamborghinit eivät ole aina näyttäneet yltiöaggressiivisilta. Esimerkiksi maailman ensimmäisen superauton viittaa kantanutta Lamborghini Miuraa on usein luonnehdittu maailman kauneimmaksi autoksi juuri puhdaslinjaisuutensa vuoksi, eikä ensimmäinen Countachkaan ollut vielä mikään spoilerihirviö.

Lamborghini Manifesto
Lamborghini Manifesto. Kuva: Lamborghini.

Puhdaslinjaisuutta on havaittavissa myös uudessa konseptiautossa, joka on saanut Manifesto-nimen kuin ennusmerkkinä tulevasta. Lamborghini juhlii tutkielman myötä oman Centro Stile -muotoilustudionsa 20-vuotista merkkipaalua, ja Manifestoa innostutaan tässä yhteydessä kehumaan visionääriseksi veistokseksi, joka kertoo Lamborghinin ainutlaatuisen design-DNA:n mahdollisesta tulevaisuudesta.

Merkin päämuotoilija Mitja Borkertin julkaisemissa kuvissa ja luonnospiirroksissa näkyy äärimmäisyyksiin viety hyperauto, josta erottuu kuitenkin monia Lamborghinin tuttuja design-teemoja jatkojalostettuna. Niihin kuuluu esimerkiksi naamailme kolmion mallisine ajovaloineen ja Y-kirjaimen muotoisine päiväajovaloineen. Nokan muissakin muodoissa on jotakin tuttua, mutta vaikutelma on aggressiivisen oloisista ilmanottoaukoista ja hiilikuituisesta splitteristä huolimatta pelkistetympi kuin nyky-Lamboissa.

Suosittelemme


Lamborghini Manifesto
Lamborghini Manifesto. Kuva: Lamborghini.

Kylkilinjakin on monista taitoksista huolimatta selväpiirteisempi kuin Lamborghinin nykymalleissa, ja se on myös vedetty voimakkaasti sisäänpäin. Kulmikkaasti leikatuissa pyöränaukoissa voi puolestaan havaita yhtäläisyyksiä jopa Countachiin, kun taas hiilikuituisten vanteiden tuumakoko edustaa modernismia. Perinteinen katto on taas korvattu lasisella tuplakuplakuvulla, joka tuo mieleen jopa Zagaton tuotokset.

Manifeston takapää on lähestulkoon yhtä isoa diffuusoria, mutta sen yläpuolelle on mahtunut sentään ledivalonauha, jonka Y-kirjaimen muotoiset reunaosat sulautuvat diffuusoriin. Kattoon johtavat tuplakohoumat alkavat jo konseptin ”takakannesta”, johon kuuluu myös ilma-aukoilla höystetty konepelti. Niistä päätellen autoon on visioitu perinteistä polttomoottoria, ja Lamborghini on muutenkin ilmoittanut siirtyvänsä pelkkään sähköön viimeisten joukossa jos silloinkaan.



Lamborghini Manifesto
Lamborghini Manifesto. Kuva: Lamborghini.

Lamborghini kertoi Centro Stilen 20-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä, että merkki alkoi ottaa autojensa muotoilua omiin käsiin jo 1980-luvulla, kun Lambon tekninen johtaja Giulio Alfieri loi sekä keskimoottorisen Jalpan että LM 002 -mörkömaasturin. Prosessi sai vauhtia erityisesti sen jälkeen, kun Lamborghini päätyi Audin hallintaan osaksi VW-konsernia vuonna 1998. Vuonna 2003 ilmoitettiin oman design-studion perustamisesta, ja ensimmäisen Gallardon linjoista vastanneesta Luc Donckerwolkesta tuli merkin päämuotoilija samoihin aikoihin. Lamborghinin Centro Stilen ensimmäinen oma luomus saatiin puolestaan valmiiksi kaksi vuotta myöhemmin, eli 20 vuotta sitten.

Lamborghini Manifesto
Lamborghini Manifesto. Kuva: Lamborghini.
Lamborghini Manifesto
Lamborghini Manifesto. Kuva: Lamborghini.
LähdeCarscoops


Lue lisää