830 heppaa ja vain taivas kattona – unelmakoeajossa Ferrari 296 GTS

On superautoja ja sitten on Ferrareita. Vaikka muutkin urheiluautovalmistajat tarjoavat ainakin paperilla vähintään yhtä päteviä laitteita, Maranellon merkin tarunhohtoinen sädekehä ei ole himmentynyt nykyisinä hybridiaikoinakaan. Otimme kuuman kesäpäivän kunniaksi koeajoon taivaansinisen unelman, eli tuplaturbo-V6:lla ja sähkömoottorilla ryyditetyn 296 GTS:n.

Tyyli

Italialaisesta superautosta puhuttaessa tyyliseikkoja ei voi sivuuttaa. Ja kun taustalla ovat Ferrarin yli 75-vuotiset perinteet, painolasti designin osalta on melkoinen. Flavio Manzonin johdolla piirretty 296 lunastaa lupaukset, koska sen linjoissa on modernin superauton mitoista huolimatta jopa klassista siroutta, joka saa Ferrarin näyttämään todellista kokoaan pienemmältä. Uudeksi superautoksi varsin puhdaslinjainen 296 jatkaa Roman tallaamalla polulla, ja auton muodoista löytyy myös monia viittauksia Ferrarin klassikoihin.

Ferrari 296GTS koeajo

Erityisesti takaviistosta mieleen tulee 1960-luvun puolivälin 250 LM, joka on Ferrarin viimeinen yleiskilpailun voittaja Le Mansissa ennen tämän vuoden 499P:llä napattua ykkössijaa. 296:n pohjalta kehitetyllä GT3-luokan kilpurilla yllettiin muuten Nürburgringin tämänvuotisen 24 tunnin kisan voittoon, joten autolla alkaa olla jo omiakin meriittejä tässä suhteessa. GTS-avoversion pintaan valittu taivaansininen Blu Corsa -metalliväri korostaa superauton eleganttia puolta, kun taas hintavat monipuolaiset hiilikuituvanteet vievät ajatukset takaisin kilparadoille.

Matalaan autoon sisään kömpiminenkin leveän kynnyksen yli vaatii tiettyä urheiluhenkeä, kunnes takamuksensa on saanut sovitettua lisävarustelistalta poimittuun hiilikuituiseen racing-penkkiin. Pituussuunnassa tila riittää mukavasti yli 190-senttiselle allekirjoittaneellekin, kun istuimen säätää manuaalisesti tarpeeksi taakse. Korkeus säätyy puolestaan tässäkin penkissä sähköllä.

Ferrari 296GTS koeajo

Suosittelemme

Ferrarin oma taika on vahvasti läsnä ohjaamossakin. Koeajoautoon valittu vaalea nahka koristetikkauksineen muistuttaa, että nyt ollaan manufaktuurityyliin tehdyssä italialaisessa superautossa. Nahkaverhoilu ulottuu jopa jalkatiloihin saakka, joten Armanin nahkakengät olisivat saattaneet olla tennareita parempi valinta tälle koeajolle. Dolce vitaa henkivä vaalea nahka saa hiilikuitupenkkien lisäksi kontrastia mustasta alcantarasta sekä Ferrarin tavaramerkkeihin kuuluvasta F1-tyylisestä ratista. Siihen on keskitetty monia toimintoja Manettino-ajotilavalitsin ja vilkut mukaan lukien, joten sujuva käyttö vaatii hetken perehtymisen.

Tunne

Ennen liikkeelle lähtöä vuorossa on hellepäivän vaatima katon avaus. Se sujuu napin painalluksella tarkalleen 14 sekunnissa, jolloin kaksiosainen katto taittuu targa-tyylisellä kaarella varustetun kannen alle. Perinteistä punaista starttinappulaa on tästä Ferrarista turha etsiä, vaan auto käynnistyy ratin hieman kliinisen näköisellä ja tuntuisella hipaisukytkimellä.

Koneen käynnistyttyä kliininen tunne on kuitenkin historiaa, sen verran komeat soundit kolmilitrainen tuplaturbo-V6 nimittäin päräyttää ilmoille heti kättelyssä. 296 on ensimmäinen kuusisylinterinen Ferrari sitten yli viiden vuosikymmenen takaisen Dinon, joka ei saanut tästä syystä käyttää edes Ferrarin logoa. Nykypäivänä asiasta ei tarvitse olla huolissaan, koska 120 asteen sylinterinkulmalla varustettu veekuutonen on äänimaailmaansa myöten pesunkestävä maranellolainen.

Ferrari 296GTS koeajo

Suurin yllätys liikkeelle lähdettyä ei ole 296 GTS:n moottori, vaan keskimoottorisen superauton mukavuus tavallisen arkiliikenteen seassa. Alusta ei ole mitenkään paukkukova massiivisista 20-tuumaisista pyöristä huolimatta, ja rengasmelua on jopa moottoritienopeuksissa vähemmän kuin hot hatchien luokkaan kuuluvassa omassa käyttöautossa. Tällä pelillä ajaisi samalta istumalta Luxury Collectionin Lempäälän toimipisteeltä vaikka Helsinkiin asti.

Taivaansinisen superauton kohdalla mielikuvat vaeltavat kuitenkin ennemminkin Pohjois-Italian Alpeille vuoden 1969 Italian Jobin aloituskohtaukseen, jossa tyylikkäästi pukeutunut herrasmies puikotti Lamborghini Miuraa kohti Colle del Nivolet’n solaa. Jos kaiuttimista kajahtaisi nyt Matt Monron On Days Like These, 296 GTS olisi helppo kuvitella serpentiinitielle Miuran paikalle.

Ferrari 296GTS koeajo

Takaisin suomalaiseen arkitodellisuuteen palattua huomio kiinnittyy Ferrarin ajettavuuteen, joka on sanalla sanoen hieno. Tämä peli ei vetele rauhallisemmassakaan ajossa mihinkään, ja jo ensimmäisen käännöksen kohdalla huomaa kuinka ketterä 296 on todella nopean ohjauksensa myötä. Vaikka Ferrari on lähes kaksi metriä leveä, fiilis sitä ajaessa on kuin olisi ison mikroauton ratissa. Suoraan ajettaessa nopea ohjaus vaatii hetken totuttautumisen, mutta sen kanssa pääsee nopeasti sinuiksi ja mutkissa keskimoottorisen superauton meno on yhtä juhlaa.

Nopeusrajoitusten puitteissa auton todellisista kyvyistä ei saa kuin pienenpienen häivähdyksen, mutta todella alas sijoitettu leveäkulmainen V6 sekä ohjaamon ja moottorin väliin sovitettu akku luovat ihanteelliset lähtökohdat matalalle painopisteelle. Niinpä on sanomattakin selvää, että minkäänlaista kallistelua on lähes mahdotonta saada esiin yleisillä teillä ja korikin on kuin yhdestä puusta veistetty vaikka kyseessä on avoauto.

Ferrari 296GTS koeajo

Sekään ei ole mikään yllätys, että Ferrari kulkee tarvittaessa kuin riivattu 830 hevosvoiman kokonaistehon tuottavan hybridivoimalinjansa avulla. Täysin maranellolaisten omaa tekoa oleva tuplaturbo-V6 lienee tällä hetkellä yksi maailman upeimmista turbokoneista. Sähköavun myötä turboviiveestä ei voi enää juuri puhua, ja crescendoa lähestyttäessä mylly kiljuu kuin vapari-V12. Kaasua nostettaessa ilmoille kajahtavat puolestaan hukkaportin vinkaisut, joille voi hakea yhtymäkohtaa vaikkapa 1980-luvun F40:stä.

Kun F1-sarjassakin on käytetty jo vuosien ajan sähköavulla terästettyjä turbo-V6:ia, kilpa- ja katuautopuolen yhteyksiä mielellään korostavan Ferrarin valinta F8 Tributon seuraajan voimanlähteeksi on varsin looginen. Vaihteistona palvelee puolestaan kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka toimii salamannopeasti ratin läpysköistä vetämällä tai automaattiasennossa hyvin huomaamattomasti.

Mykistävän suorituskyvyn kokemiseksi ei edes tarvita täydet tehot luovuttavaa Qualify-tilaa, vaan hieman miedompi Performancekin riittää mainiosti Suomen nopeusrajoituksille. Hybridimoodissa mentäisiin puolestaan välillä pelkän sähkön voimin, ja puhdas sähköajokin autolla onnistuu EV-asetuksen turvin. Moottoriääniltään huumaavan hiljainen Ferrari on eksoottinen kokemus sekin. Tällöin käytössä on 167 hevosvoimaa, jotka mahdollistavat parhaimmillaan 25 kilometrin sähköisen toimintasäteen ja 135 km/h:n nopeuden.

Tekniikka

Kuten tuli jo todettua, 296 tarjoaa turbokuutosen ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta lähes hyperautoluokkaa hätyyttelevän 830 hevosvoiman kokonaistehon. Pelkästä bensakoneesta irtoaa yli 660 heppaa, kun taas hybridiin kuuluvan akun kapasiteetti on napakka 7,45 kWh.

Kyseessä on toinen pistokehybridi-Ferrari vieläkin tehokkaamman ja nelivetoisen SF90:n jälkeen. 296:n suorituskyky ei jää paljon isoveljestään, koska auto pyrähtää Race-moodissa lähtöjärjestelmän avustama vain 2,9 sekunnissa nollasta sataan pelkästä takavedosta huolimatta. Kahdensadan nopeus olisi puolestaan taulussa 7,6 sekunnissa, ja huipuiksi kerrotaan yli 330 km/h. Tämä jäi koeajolla valitettavasti testaamatta.

Ferrari 296GTS koeajo

Myös hidastuvuuteen on panostettu, koska keskimoottorisen superauton pitäisi pysähtyä kahdensadan nopeudesta 107 metrissä. Jarrut purevat arkiajossakin hyvin tehokkaasti, ja poljintuntumassa ei ole havaittavissa hybrideitä usein vaivaavaa epämääräisyyttä. GTS:n kuivapaino on kevyimmillään 1540 kiloa. Umpikoriseen GTB:hen verrattuna massa on kasvanut vain 70 kilolla, josta suurin osa menee kattorakenteen kontolle.

296 GTS:n hinnat starttaavat noin 400 000 eurosta. Se on paljon rahaa, mutta itse asiassa jopa yllättävän pieni summa Maranellosta tulevasta yli 800-heppaisesta superautosta. Tätä selittää hybrideitä suosiva Suomen autoverotus, koska auton viralliset päästölukemat ovat pienet. Käytännön ajossa niihin voi olla hankala päästä tämän kaliiberin laitteen ratissa, mutta 296:lla pystyy silti yltämään jopa seitsemän litran kulutukseen matka-ajossa jos oikeanpuoleinen poljin ei houkuttele liikaa.

Ferrari 296GTS koeajo

Kaupan päälle tulee vielä kolmen vuoden tehdastakuu ja ilmaiset huollot seitsemän vuoden ajaksi. Oman 296:n pääsee tilaamaan Luxury Collection Automobilesilta, mutta asiaa ei kannata miettiä pitkään. Auton tilauskirjat ovat nimittäin enää auki kesäkuun loppuun asti, koska koko tuotanto on myyty vuoteen 2026 saakka.

Aihepiirin uusimmat

Tämä 1960-luvun coupé-Alfa on todellisuudessa uusi auto – Totem Automobilin GT Superissa on maailman kevyin tuplaturbo-V6

Pieni italialaisfirma Totem Automobili on herättänyt 1960-luvun lopun Alfa Romeo Giulia GTAm:n henkiin modernina versiona, jonka piensarjatuotanto on jo täydessä vauhdissa. Autoja aiotaan valmistaa kaikkiaan 40 yksilöä, ja sarjan 12. auto tuli juuri valmiiksi.

Klassikko tekee paluun – “täysin uusi” ykköskorinen Ford Escort esitellään 12. joulukuuta

Ford Escort poistui ovaalimerkin Euroopan valikoimasta 1990-luvun lopulla Focuksen tieltä. Jälkimmäinenkin on ensi vuoden jälkeen historiaa, mutta Escort tekee comebackin jo pikapuoliin.

Paavikin liikkuu nyt sähköllä – tässä on Vatikaanin uusi G-Mersu

Mercedes-Benz on toimittanut Vatikaaniin paavin virallisia menopelejä jo yli 90 vuoden ajan.

Fordin sähkö-Puma esiteltiin vihdoinkin – toimintasäde on alle 380 kilometriä

Euroopan Fordin malliston suurimpiin syömähampaisiin kuuluva Puma debytoi jo reilut viisi vuotta sitten, mutta sähköversion aika koitti vasta nyt. Täyssähköisen Puman tunnistaa Gen-E-lisänimestä ja umpinaisesta keulasta.

Tyyliniekan uusimmat