Edellissukupolven Skoda Kodiaq RS oli alun perin diesel, mutta faceliftin yhteydessä siirryttiin poliittisesti korrektimpaan bensakoneeseen. Nykypäivänä poliittinen korrektius edellyttäisi melkeinpä jo jonkinlaista sähköistymistä voimalinjaan, mutta myös uusin Kodiaq RS jatkaa pelkän bensan voimin.
Uuden Kodiaqin sporttihenkisen huippumallin tunnistaa ulkoisesti RS-tyylin mukaisista puskureista, ja maskiakin koristaa pienehkö RS-logo. Elias-nimiset vanteet ovat jo vakiona 20-tuumaiset, ja takapuskurin molemmista reunoista pilkottavat kantikkaat pakoputkenpäät. Peräpäätä koristaa myös takapuskurin alareunasta löytyvä täysleveä heijastinnauha, joka kuuluu kiinteästi Skodan RS-design-kuvastoon.
Puskurien, maskin, peilinkoteloiden, ikkunalistojen, D-pilareiden sekä Skoda-logotekstien kiiltävän musta pinta löytyy sen sijaan myös pykälää edullisemmasta Sportlinesta, ja sama koskee korinvärisiä sivuhelmojakin. Puskurien aggressiivisempi muotoilu jää kuitenkin RS:n yksinoikeudeksi, ja sama koskee myös pellin alla piilevää tekniikkaa.
Sporttihenkistä katumaasturia vauhdittaa kaksilitrainen TSI Evo -turbonelonen, joka tuottaa pelkän bensan turvin 265 hevosvoiman huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimiväännön. Edeltäjään verrattuna teholukema on kasvanut 20 hepalla ja on nyt identtinen uuden VW Golf GTI:n kanssa. Voimavarat välitetään kaikille neljälle pyörälle seitsemänpykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta.
Kookas katumaasturi kiihtyy näillä eväillä 6,3 sekunnissa nollasta sataan, ja hitusen painavamman seitsemänpaikkaisen version kohdalla lukema on 0,1 sekuntia hitaampi. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan 231 km/h. Kodiaq RS:n vakiovarusteluun kuuluvat progressiivinen ohjaus, monet eri ajomoodit (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Snow ja Off-Road) sekä säädettävä DCC Plus -iskunvaimennus 15 eri asennolla. Autosta löytyy myös moottoriääniä keinotekoisesti vahvistava Dynamic Sound Boost -järjestelmä.
Suosittelemme
Sisätiloistakin löytyy RS-logoja, ja sähkösäätöisissä sporttipenkeissä on kiinteät pääntuet. Sporttisuudesta vihjaavat myös ruostumattomasta teräksestä tehdyt polkimet sekä tummanpuhuvaa sisustaa piristävät punaiset kontrastiompeleet. Suedia-nimisestä materiaalista ja keinonahasta koostuvan verhoilun voi puolestaan lisähintaan korvata aidon rei’itetyn nahan ja keinonahan yhdistelmällä.
Muuhun varusteluun lukeutuvat kojelaudan 10-tuumaiset tuplanäytöt, ja lisävarusteena tarjolla on myös 13-tuumainen keskinäyttö. Vakiovarustelu on varsin kattavaa tasoa mm. matriisiledien, akustiikkalasien sekä Canton-äänentoistojärjestelmän myötä. Uutuuden hinnasta ei ole vielä tietoa, mutta Suomessa sähkötekniikan puutteesta rankaistaan ainakin tuntuvan autoveron myötä.