MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tämä 1990 BMW 320i E30 saattaa olla lajinsa vähiten ajettuja

80- ja 90-lukujen Bemarit alkavat olla kuumaa valuuttaa, eikä tämä koske pelkästään jo monelle liian hintavia M-malleja.

Keräilijät metsästävät parhaimmalla pidolla olleita, ja vähän ajettuja autoja, joista ovat tarvittaessa valmiita maksamaan kovankin hinnan. Sporttisempien mallien ohessa haussa on myös tavanomaisempia malleja, kuten Bemarin 318i ja 320i -mallisarjat. Juttumme klassinen kaksiovinen vuosimallin 1990 E30 on myynnissä Saksan mobile.de -verkkosivulla, ja on loistava esimerkkiyksilö halutusta “ei-Ämmä” BMW:stä.

Auto näyttää jo ulkoisesti arvokkaalta alkuperäisessä Diamond Schwartz -metallivärissä, mutta todellinen vetonaula on sen ajomäärä: 6018 kilometriä! Ultravähän ajetuilla M3-malleilla on revitelty julkisuudessakin, kuinka tällaiset yksilöt ovat menneet keräilijöiden haaviin huippuhinnoilla. E30 3-sarjan tavanomaisempia malleja ei taatusti ole montaa säästynyt yhtä vähillä kilometreillä, mikä tekee siitä varmasti poikkeuksellisen hintavan lajissaan. Siksi myyjä pyytäkin autosta ensi alkuun naurettavalta kuulostavat 36 000 euroa.

Suosittelemme


Ottaen huomioon, kuinka vähän alkuperäinen omistaja sai autollaan ajettua, on siihen osattu valita ostovaiheessa tärkeimmät optiot. Tässä yksilössä on nimittäin 15-tuumaiset alumiiniset Bemarin legendaariset pinnavanteet, eikä karvalakkimallin 14-tuuman perusvanteet. Autoon on ruksittu myös urheilujousitus, M-tech ohjauspyörä ja sivuhelmat, etusumuvalot, sähkölasit, kattoluukku ja keskuslukitus. Myyjä on maininnut auton olevan ZD-malli, mikä vastannee esimerkiksi Iso-Britanniassa myytyjä SE-erikoismalleja.

Auton moottori on 125-heppainen 2.0-litran BMW:n M20 rivikuutonen. Hauskempi valinta olisi ollut 325i-mallista tuttu 168 hevosvoimainen 2.5-litran mylly, mutta kaikkea ei voi aina saada. 320i-mallita kestää satasen vauhtiin karvan yli 10 sekuntia, mikä ei varsinaisesti oikeuta nopeusennätysten rikkomiseen. Autossa on sentään viisivaihteinen manuaali, mikä pelastaa ajonautintoa. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin hintaan vähän ajettu 320i lopulta vaihtaa omistajaa Saksassa, jossa luulisi saavan parhaan hinnan moisesta säilymäihmeestä.

LähdeCarscoops


Lue lisää