1986 Fiat Panda 4×4 on pieni, mutta aidosti maastokelpoinen auto

Fiat Pandan ensimmäinen korimalli jäi Suomessa lähinnä kuriositeetiksi, mutta automerkin kotimaassa Panda on ollut suosittu kansanauto.

Fiat Pandan ensimmäinen sukupolvi, joka myytiin vuosina 1980–2003, on tehty ja muotoiltu täysin käyttötarkoituksensa ehdoilla. Tämä pätee hyvin myös piskuisesta automallista tehtyyn nelivetomalliin. Nyt tarjolla olisi hyvin säilynyt, ja äskettäin entisöity vuosimallin 1986 Panda 4×4, jota huutokaupataan parhaillaan Italiassa. Tämä auto olisi erinomainen vaihtoehto niille, jotka etsivät pientä maastoautoa autenttisella italialaisella kasarityylillä.

Alkuperäinen Fiat Panda oli yksi ensimmäisistä Italdesign-muotoilustudion toteuttamista projekteista. Italialaisen muotoilijamestarin Giorgetto Giugiaron ja Aldo Mantovanin suunnittelemalle autolle ominaista ovat yksinkertaisuus, kestävyys ja käytännöllisyys. Nämä edellä mainitut ominaisuudet auttoivat sitä pysymään tuotannossa huimat 23 vuotta, ja Pandaa myytiin yhteensä 4,5 miljoonaa kappaletta!

Suosittelemme

CataWikin kautta huutokaupattava Panda 4×4 on maalattu uudelleen alkuperäiseen punaiseen väriinsä, ja kaikki maalaamattomat muovipaneelit on vaihdettu uusiin, minkä vuoksi se näyttää edelleen uudelta. Edellinen omistaja on tuunaillut autoa hyvällä maulla. Autosta löytyvät nykyisellään karkeakuvioiset 13-tuuman renkaat, alustasuojat, karjarauta ja kattoteline, mitkä kaikki tekevät pienestä autosta entistäkin valmiimman suurille seikkailuille. Sisällä istuimet ja kojelauta ovat uusia, ja maan kaltevuusmittarit näyttävät kallistuskulmat haastavammissa maastotilanteissa.

Konepellin alla lymyilee pieni 1,0-litrainen nelisylinterinen FIRE-mallin bensiinimoottori, joka tuottaa 48 heppaa. Konetilaan on saatu ahdettua myös täysikokoinen varapyörä. Teholukema saattaa kuulostaa säälittävältä nykystandardeihin tottuneelle, mutta voimaa oli aivan riittävästi höyhenpainoiselle Pandalle. Teho välittyy kaikille neljälle pyörälle Steyr-Puchin toimittaman nelivetojärjestelmän ansiosta, jossa on erittäin lyhyt ensimmäinen vaihde. Vuoden 1986 mallista löytyvät myös Fiatin samana vuonna julkaisemat mekaaniset päivitykset.

Myynti-ilmoituksen mukaan kaikki mekaaniset osat ja sähköjärjestelmä ovat moitteettomassa toimintakunnossa, vaikka matkamittari paljastaa autolla ajetun 255 962 kilometriä. Hyvää toimintakuntoa edesauttavat myös entisöinnin yhteydessä vaihdetut jousituksen osat, öljytiivisteet, suodattimet ja sen sellaiset kulutusosat. Panda sijaitsee Italian Quarratassa, ja sen myyntihinnan on arvioitu nousevan 9 500–12 000 euron tietämille.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat