Holden Commodore VH SL/E ei välttämättä kerro paljoa suomalaisille, mutta autossa oli sama kori kuin meille tutummassa Opel Rekordin E-mallissa.
Australialaisille rakkaat Holdenit ovat yhtä tuttuja kuin suomalaisille Opelit, joten siksi voidaan puhua sikäläisittäin kutkuttavasta löydöstä. Australian maaseudulta Victorian osavaltiosta tehtiin nimittäin hiljattain latolöytö, jossa peitteen alta kaivettiin esiin vuosimallin 1979 Holden Commodore VH SL/E -henkilöauton prototyyppi. Auto oli vieläpä moitteettomassa kunnossa, eikä sillä ollut koskaan edes ajettu. Konseptimalli huutokaupattiin viime lauantaina 108 000 Australian dollarin hintaan, mikä euroissakin tekee miltei 70 000. Tapahtuman järjesti Lloyds Auctions, ja merkittävä löytö veti luonnollisesti paikalle suuren määrän autosta kiinnostuneita keräilijöitä.
Kyseessä on automallin ainoa jäljellä oleva prototyyppi, joita Holden valmisti aikoinaan kolme yksilöä. VH-sarjan Commodore SL/E oli Australiassa tuotannossa vuosien 1981-1984 välisenä aikana. General Motors Holden tuhosi tapojen mukaisesti kaksi muuta protoa, mutta juttumme yksilö säästettiin paikallisen koulutuskeskuksen autoalan opintoja varten. Kun osasto suljettiin, opettaja tarttui tilaisuuteen ja piilotti ajoneuvon, mikä lopulta pelasti sen murskaimelta.
Suosittelemme
Vaikka auto on ollut viimeiset 43 vuotta oman onnensa nojassa, niin se näyttää sisätiloja myöten siltä, kuin se olisi juuri saapunut Holdenin muotoilustudiolta 70-luvun lopussa. Auton maalipinta kiiltelee, ja vaikka siitä löytyykin jokunen pieni lommo, sekä muutama kierremutteri puuttuu pultin päästä, niin kaikki on täysin korjattavissa moitteettomaan kuntoon. Ylellinen sisusta on vieläkin vaikuttavampi nahkaistuinten ja ruskeanvärisen kojelaudan, sekä istuinten mokkanahkaverhoilun ansiosta.
Koska kyseessä on aito prototyyppi, niin koripaneelit on taivutettu muotoonsa käsipelillä. Nokan säleikkökin on tehty puusta, ja auton kasettiradiosoittimella on vain kuoret ilman todellista tekniikkaa. Auton tavaratilasta löytyy kaiken huipuksi pieniä paloja savea, josta tehtiin auton alkuperäinen savimalli. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkkä autonnäköinen prototyyppi, vaan täysin ajettava malli, joka perustuu Commodore VB:n -runkoon ja jossa on moottori ja vaihteisto. Myyntitietojen mukaan autolla ei myöskään ole koskaan ajettu, ja auton matkamittari näyttääkin pyöreää nollaa.