10 000 kilometriä ajettu Chevrolet Impala SS on 90-luvun tehosedan

Saksalaisilla autonvalmistajilla ei ollut yksinoikeutta tehokkaisiin sedan-mallisiin henkilöautoihin 90-luvulla. Haastaja tuli Amerikasta, ja oli varsin linjakas tapaus.

Vuosina 1994 -1996 tuotannossa ollut Chevrolet Impala SS:n tarina alkoi jo vuonna 1992, kun Chevrolet herätti uudelleen henkiin ”Super Sport” -tehoversionsa. Reseptiä varten tarvittiin täysikokoinen sedan-mallin Impala, johon lyötiin 9C1 ”poliisipaketti” ja lusikoitiin konepellin alle Corvetten LT1-kahdeksikko. Kiekoiksi vaihdettiin viisipuolaiset vanteet, ja pintaa koristamaan valikoitiin uhkaava musta väri. Komeus esiteltiin saman vuoden SEMA-autonäyttelyssä, ja messuvieraat taputtivat käsiään hyväksynnän merkiksi.

Kaksi vuotta myöhemmin GM sai autonsa tuotantovalmiiksi, ja niitä tehtiinkin heti 70 000 vuoteen 1996 mennessä, jolloin Impalan kyseinen korimalli poistui tuotannosta. Kyseessä ei ole siis mikään varsinainen harvinaisuus, mutta ani harvat näistä ovat yhtä vähän ajettuja, kuin juttumme kuvissa paistatteleva yksilö. Autolla on ajettu ainoastaan 6250 mailia, eli vain karvan yli 10 000 kilometriä. Hienokuntoisella autolla on ollut ainoastaan yksi omistaja, joka on nyt poistunut keskuudestamme.

Vaikka SS-Impaloissa olikin Vettestä tuttu LT1-mylly, niin tehoja piisasi ainoastaan 260:een hummaan saakka. Corvetessa samasta moottorista kutiteltiin 300:n hevosvoiman teholukemat, joten GM halusi säilyttää urheiluikoninsa kukkona tunkiolla. Impalassa ei myöskään ollut valittavissa käsivalintaista vaihteistoa, vaan tyytyminen oli neliloviseen automaattilaatikkoon. Auton kehittämät 447 Newtonmetriä sinkauttivat miltei 2000 kiloa painavan limpun 0-96 km/t vauhtiin aikanaan aivan kelvollisessa seitsemässä ja puolessa sekunnissa.

Suosittelemme

Impala SS -mallin tuotannon edetessä aerodynaamisemmat sivupeilit kiinnitettiin tukevammin suoraan sivulaseihin, vaihteenvalitsin siirrettiin rattipylväästä lattialle ja värivaihtoehdoiksikin tuli Henry Fordin kauhuksi muutakin kuin mustaa. Ensimmäisen lähdön Impalan olisi saanut vuonna 1994 uutena 22 495 taalan hintaan, mutta juttumme auton voi ostaa nyt Ebaystä 32 995 dollarilla. Se on kuitenkin vähän verrattuna mitä saa maksaa nykyään vaikkapa Imapalan kilpailija E34 BMW M5 -malleista.

LähdeCarscoops

Lue lisää