Italian autokaupunki tarjoaa myös upeaa autohistoriaa – vierailimme Torinon kansallisessa automuseossa

Torino tunnetaan ennen kaikkea Fiatin kotikaupunkina, mutta Piemonten maakunnassa Alppien juurella sijaitsevassa vajaan 900 000 asukkaan kaupungissa on toiminut vuosien saatossa lähes uskomaton määrä muitakin autoalan yrityksiä. Niiden joukkoon ovat kuuluneet esimerkiksi lukuisat koripajat ja muotoilustudiot, ja myös automuseotoiminnalla on Torinossa pitkät perinteet.

Museo Nazionale dell’Automobile di Torino, eli kotoisemmin Torinon kansallinen automuseo sai alkunsa jo vuonna 1960 Carlo Biscaretti di Ruffia -nimisen herran perustamana. Tätä nykyä museo pitää majaansa Fiatin historiallisen Lingotton tehtaan läheisyydessä komeassa modernissa rakennuksessa, joka kätkee sisäänsä monta kerrosta ja 19 000 neliömetrin verran näyttelytilaa.

Itala
Kuva: Turo Leppänen

MAUTO-lyhenteellä tunnetun museon kokoelmaan kuuluu yli 200 ajoneuvoa, joista vanhimmat ovat 1800-luvun puolelta ja uusimmat edustavat 2000-luvun tuotantoa. Paikalla riittää siis reilusti nähtävää, ja onpa Torinon MAUTO valittu kymmenisen vuotta sitten myös maailman 50 kauneimman museon joukkoon Times-lehden tekemässä listauksessa. Museon omien kokoelmien lisäksi Torinossa on yleensä avoinna myös jokin teemanäyttely.

Williams F1
Kuva: Turo Leppänen

Tämän hetken erikoisnäyttely kunnioittaa 30 vuotta sitten Imolan radalla menehtynyttä Ayrton Sennaa, jonka kalustoa uran varrelta on museossa esillä brassikuskin ensimmäisistä mikroautoista Sennan viimeiseksi F1-kilpuriksi jääneeseen Williamsiin saakka. Ja Italiassa kun ollaan, myös Ferrarin F1-autoja eri vuosikymmeniltä ja saapasmaan muuta kilpakalustoa on esillä vähintään kiitettävästi.

Ferrari F1
Kuva: Turo Leppänen

Luonnollisesti myös Fiatin tuotteilla on tärkeä osansa museon kokoelmassa, mutta kattaus ei ole silti liiaksi kotiin päin vetävä. MAUTO:n tarjonta on sen sijaan hyvin monipuolinen sekä valmistusmaiden että -ajankohtien osalta. Niinpä museossa vierähtäisi vaikka kokonainen päivä, mutta lomareissun muiden kohteiden vuoksi jouduimme tiivistämään oman museovierailumme reiluun tuntiin. Tässäkin ajassa koko museon ehti kiertää hyvin läpi ja napata seuraavat kuvat Torinon helmistä:

Lotus F1
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz
Kuva: Turo Leppänen
Ayrton Sennan kilpureita
Kuva: Turo Leppänen
Ferrarit
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeot ja Ferrarit
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeot
Kuva: Turo Leppänen
Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo
Kuva: Turo Leppänen
F1-kilpureita
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo
Kuva: Turo Leppänen
Kilpa-autot
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo ja dragster
Kuva: Turo Leppänen
Kilpa-autot
Kuva: Turo Leppänen
Fiat-puska
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Autobianchit
Kuva: Turo Leppänen
Chevrolet Corvette
Kuva: Turo Leppänen
Lamborghini
Kuva: Turo Leppänen
Pagani-tutkielma
Kuva: Turo Leppänen
Lamborghini
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Ferrari
Kuva: Turo Leppänen
Iso
Kuva: Turo Leppänen
Jaguar
Kuva: Turo Leppänen
Vespa ja Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Amerikan autojen keuloja
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Citroën
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Cisitalia
Kuva: Turo Leppänen
Jeep
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz
Kuva: Turo Leppänen
Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Rolls-Royce
Kuva: Turo Leppänen
Jamais Contente
Kuva: Turo Leppänen

Lue lisää