Alkuperäinen Mille Miglia oli maantiekilpailu, joka ajettiin vuodesta 1927 lähtien seuraavien 30 vuoden ajan Bresciasta Roomaan ja takaisin. Tälle reitille kertyi mittaa noin 1600 kilometriä, eli tuhat mailia kuten kisan italiankielinen nimi kuuluu.
Enzo Ferrarin maailman kauneimmaksi autokilpailuksi kutsuman tapahtuman taru päättyi vuonna 1957, kun yleisillä teillä ajettu koitos koettiin liian vaaralliseksi useiden tuhoisien onnettomuuksien jälkeen. Sitä ennen brittikuski Stirling Moss oli kuitenkin ehtinyt tehdä ikuiseksi jääneen ennätyksen, kun mies tykitti aikansa F1-tekniikkaa edustaneen Mercedes-Benz 300 SLR:n ratissa halki Italian reilussa 10 tunnissa 158 km/h:n keskinopeudella vuonna 1955.
Mille Miglia uinui Ruususen unta parinkymmenen vuoden ajan, kunnes se herätettiin vuonna 1977 henkiin maailman arvostetuimpiin kuuluvana klassikkoautojen monipäiväisenä ajotapahtumana. Siitä lähtien ”Mille” on järjestetty joka vuosi läpi Italian kuvankauniiden paikkakuntien, ja reitti ulottuu alkuperäispainoksen tavoin Bresciasta pääkaupunkiin ja takaisin. Mukaan hyväksytään vain alkuperäisen kisan aikaisia autoja, mutta tapahtuman oheisohjelmana pääsee ihastelemaan muutakin asianmukaista kalustoa eri vuosikymmeniltä.
Mille Miglia saapui myös Torinoon, jossa satuimme olemaan paikalla juuri oikeana päivänä. Niinpä kaupungin keskustassa sijaitsevalle Piazza San Carlon aukiolle piti tulla jo hyvissä ajoin, jotta oman paikkansa sai varmistettua eturivistä autohullujen italialaisten keskellä. Ennen varsinaisten osallistujien saapumista paikalle Torinossa päästiin nauttimaan muutaman sadan Ferrarin pakoäänistä Maranellon heppojen oman tribuuttiajon muodossa, ja olipa aukiolle tuotu myös Italian poliisin eksoottisempaa kalustoa vanhasta coupé-Alfasta Lamborghini Huracániin asti.
”Millen” museoautojen lomassa bongattiin myös Kimeran upouusi EVO37, eli tribuutti tarunhohtoiselle Lancia 037:lle. Se sai italialaismerkin kotikaupungin yleisöltä vähintään riittävästi huomiota, ja samaa voidaan sanoa myös saapasmaan rallimestari Miki Biasionista kauniin klassikko-Lancian ratin takana. Yleisö juhli kuitenkin jokaikistä Mille Miglian osanottajaa kuin sankaria, ja sitä nämä herrat ja rouvat olivatkin noustessaan autoineen keskelle aukiota pystytetylle korokkeelle Torinon hämärtyvässä illassa.
Suosittelemme
Monien autojen vakuutusarvot nousivat varmasti miljooniin tai jopa kymmeniin miljooniin euroihin, mutta sekään ei haitannut tahtia pienessä tihkusateessa ja monien kilpailijoiden kohdalla vielä ilman minkäänlaista kattoa edetessä. Mittaamattomien arvokkaiden Ferrarien ja Bugattien sekaan sopii tulla myös vaikkapa Kuplavolkkarilla tai farmari-Fiatilla, jos automallilla on vain aito Mille-historia taustallaan ja miehistö onnistuu muuten pääsemään harvojen ja valittujen osallistujien joukkoon.