Yli 700 000 euron Tenavatähti – HWA:n rakentama Mersu 190 E on EVO II -tyylinen restomod turbokuutosella

Mercedes-Benzin monien tehdaskilpurien ja erikoismallien taustalla vaikuttanut HWA kertoi viime vuonna kehittävänsä omaa restomod-tyylistä tulkintaansa aikanaan Tenavatähtenä tunnetusta 190 E:stä. DTM-ratasarjan luokittelumallina palvelleen EVO II:n hengessä toteutettu luomus tuotiin nyt ensimmäistä kertaa julkisuuteen.

Autoja aiotaan tehdä 100 kappaleen sarja tavallisten 190 E -Mersujen pohjalta. Lähtökohdasta ei kuitenkaan jää paljon alkuperäistä jäljelle, koska HWA päivittää 1980- ja 1990-lukujen pikku-Mersun lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla. Valmistenumeron 000 saanut ihkaensimmäinen yksilö päätyy vasaran alle RM Sotheby’sin Saksan Tegernsee-järven rannalla järjestämässä huutokaupassa heinäkuun lopussa.

HWA:n Mercedes 190 E -restomod
Kuva: HWA

Kyseisestä yksilöstä ei ole vielä olemassa oikeita kuvia, mutta rakennusprosessi dokumentoidaan kuulemma tarkasti ja huutokaupan voittanut saa autonsa mukana myös allekirjoitetut kopiot tärkeistä papereista. 000-alustanumeroinen yksilö saa lisäksi luvan toimia mittatikkuna kaikille myöhemmin valmistuville autoille. Alkuperäisessä 190 E 2.5-16 Evo II:ssa oli 235 heppaa tuottava 2,5-litrainen nelonen, mutta HWA:n restomodissa on kaksi sylinteriä enemmän.

Autoa vauhdittaa nimittäin kolmilitrainen turbo-V6, josta pitäisi irrota 450 hevosvoiman teho ja 550 newtonmetrin vääntö vakiovireisenä. Haluttaessa huipputeho voidaan nostaa myös tasan 500 heppaan. Moottori sijoitetaan etuakselin takapuolelle, joten painonjakauman pitäisi olla ihanteellinen 50/50. Kuutosen jatkeena palvelee kuusipykäläinen manuaali, jonka kautta voimavarat välitetään esikuvan tavoin pelkille takapyörille.

HWA:n Mercedes 190 E -restomod
Kuva: HWA

HWA:n villin näköisessä luomuksessa on päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkassa, ja jarrutkin ovat aivan eri tasoa kuin alkuperäisessä autossa. Etujarrulevyjen halkaisija on 380 milliä, kun taas takana luotetaan 360-millisiin levyihin. Auto on nykystandardeilla suorastaan höyhenenkevyt 1350 kilon massansa myötä, joten teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa.

HWA:n Mercedes 190 E -restomod
Kuva: HWA

Auton korisarja on ensivilkaisulta identtinen alkuperäisen EVO II:n kanssa, mutta tarkempi tutkiminen paljastaa että HWA:n luomuksessa on vielä huomattavasti muhkeammat lokasuojanlevitykset. Lisäksi kromimaskille on heitetty hyvästit, valot on korvattu moderneilla lediratkaisuilla sekä edessä että takana ja alkuperäistä muistuttavien vanteiden tuumakokokin on kasvanut reilussa 30 vuodessa. Samaa voidaan sanoa hinnasta, koska huutokauppaan päätyvän ensimmäisen yksilön aloitushinta on hulppeat 714 000 euroa.

HWA:n Mercedes 190 E -restomod
Kuva: HWA
HWA:n Mercedes 190 E -restomod
Kuva: HWA
LähdeCarscoops

Lue lisää