MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

VW Polon tuotanto päättyi Euroopassa sähkökatumaasturien tieltä

Volkswagen Polo on kuulunut pikkuautoluokan peruspilareihin jo kohta puolen vuosisadan ajan. Espanjan Pamplonassa Poloa on valmistettu vuodesta 1984 lähtien, mutta tämä tarina tuli nyt päätökseensä.

Polon tuotanto Espanjassa loppui virallisesti heinäkuussa, jolloin vihoviimeiseksi jäänyt vaaleansininen yksilö rullasi ulos tuotantolinjalta. Poloja ehdittiin valmistaa Pamplonan tehtaalla viimeisten 40 vuoden ajan peräti 8,4 miljoonaa yksilöä, joten kyseessä oli melkoinen pikkuautosegmentin menestystarina. Viime vuosina Polon suosio on päässyt hieman hiipumaan erilaisten katumaasturien puristuksessa, mutta auto on silti ollut tärkeä malli valmistajalleen.

VW Polo
Kuva: Volkswagen

Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana Euroopassa on saatu kaupaksi hieman yli 90 000 Poloa, mikä riitti vanhan mantereen myyntitilastojen kahdeksannelle sijalle. Myyntilukemissa Polon ohi on mennyt esimerkiksi Golfin SUV-vastine T-Roc, mikä kertoo automarkkinoiden murroksesta. Niinpä Volkswagen päätti lopettaa Polon tuotannon Euroopassa, mutta kokonaan vahvuudesta pikkuauto ei vielä poistu.

VW Polo GTI
Kuva: Volkswagen

Polon valmistus jatkuu nimittäin Etelä-Afrikan Kariegan tehtaassa, jossa myös Euroopassa myytävät autot tehdään jatkossa. Poloa ei tosin tarjota enää kaikissa Euroopan maissa, ja autoa on turha hakea enää Suomenkaan hinnastoista. Polttomoottorikäyttöiset T-Roc ja Polon perusrakennetta hyödyntävä Taigo säilyvät edelleen tuotannossa Pamplonassa, mutta muuten tuotantolaitoksessa tehdään suuria uudistuksia. Niitä tarvitaan uusien pienten sähkö-SUV:ien valmistusta varten vuodesta 2026 eteenpäin.

VW Taigo
Kuva: Volkswagen

Toinen niistä on VW ja toinen Skoda. Auto Newsin tietojen mukaan molemmissa autoissa käytetään VW-konsernin sähköautoja varten kehitetyn MEB-perusrakenteen lyhennettyä versiota, joka on etuvetoinen. Volkswagenin versio saa kuulemma nimekseen ID.2all SUV, ja se asemoidaan ID.3:n alapuolelle wolfsburgilaisten sähköautomallistossa. Skodan tulkinta ristitään puolestaan Epiqiksi, ja auton hinnan pitäisi alkaa 25 000 euron tienoilta.

Suosittelemme


Samalta pohjalta tehdään myös hatchback-koriset mallit. Ne ovat Polon sähköisenä seuraajana toimiva ID.2all sekä sisarmalli Cupra Raval, jotka valmistetaan myöskin Espanjassa. Näiden autojen tuotantopaikkana palvelee Barcelonan lähellä sijaitseva Martorellin tehdas, joka on toiminut Seatin ja Cupran kotipesänä.

LähdeCarscoops

Lue lisää