Volvo-kaupoista voi parhaillaan ostaa Classic-nimisen erityisen hyvin varustellun erikoismallin nykyisestä V90:stä. Tämä on perinteisesti tarkoittanut seuraajan olevan jo aivan nurkan takana, mutta tällä kertaa tulevaisuus on enemmän hämärän peitossa.
Volvo ilmoitti muutama vuosi sitten suurin sanoin siirtyvänsä valmistamaan pelkkiä sähköautoja vuoteen 2030 mennessä, mutta ruotsalaisbrändinkin tapauksessa tästä julistuksesta on ehditty jo pakittaa. Volvo on kuitenkin panostamassa sähköautoihin edelleen vahvasti, ja monet ovat ehtineet odottaa kartanoautopioneerilta myös sähköisiä farmareita esimerkiksi Audi A6 Avant e-tronin, BMW i5 Touringin ja VW ID.7 Tourerin haastajiksi.
Näitä toiveita ovat vahvistaneet EV60- ja EV90-mallinimet, jotka Volvo rekisteröi itselleen muutama vuosi sitten. Kiinalaisen Geelyn omistama ruotsalaismerkki on luvannut lanseerata vuosittain yhden uuden mallin seuraavien viiden vuoden aikana, ja yksi näistä uutuuksista on täyssähköinen sedan nykyisten katumaasturikoristen sähkö-Volvojen, eli EX30:n, EX40:n ja EX90:n seuraksi.
Tuo sedan on nykyisen S90:n sähkövastine, joka saa nimekseen ES90. Auto esitellään jo ensi maaliskuussa, ja se tehdään todennäköisesti saman SPA2-perusrakenteen varaan kuin sähkökäyttöinen EX90. Akkupakettikin saattaa olla sama 111-kilowattituntinen, jolloin voimanlähteinä palvelisivat reilut 400 tai 500 hevosvoimaa kehittävät tuplamoottoriratkaisut.
V90 on nykyisen S90:n farmariversio, joten monet ovat odottaneet V90:n seuraajaksi täyssähköistä farmaria ES90:n pohjalta. Ison-Britannian Volvon johtaja Nicole Shaw kertoi kuitenkin Auto Express -julkaisulle, että sähköfarkun valmistamisesta ei ole tehty vielä lopullista päätöstä. Tällä hetkellä asiasta on kuulemma liian aikaista sanoa mitään varmaa, mutta ensi keväänä sähköfarmarin kohtalosta voi olla jo parempaa tietoa.
Suosittelemme
Volvon toimitusjohtaja Jim Rowan totesi jo viime vuonna, että merkki voisi varmasti tehdä pätevän sähköfarmarin. Auton pitäisi kuitenkin olla taloudellisesti kannattava, mikä saattaa olla hankala yhtälö kun farmarien maailmanlaajuinen myynti on laskusuunnassa. Rowan saa kuulemma monia sähköfarkun perään kyseleviä sähköposteja, mutta ne tulevat lähinnä Pohjois-Euroopasta ja USA:n Mainesta. Farkut ja sedanit ovat jääneet Euroopassakin pahasti katumaasturien jalkoihin, mutta pidämme kuitenkin peukkuja jotta Volvon kunnianarvoisat farkkuperinteet jatkuisivat myös sähköautojen maailmassa.