Volvo järjesti äskettäin ”90/90 Dayn”, jonka teemana olivat XC90:n facelift-mallin esittely ja täyssähköisen EX90:n lanseeraus markkinoille. Päivän nimi olisi voinut olla myös 90/90/90, koska kiinalaisen Geelyn omistama ruotsalaisbrändi antoi samalla esimakua kolmannesta 90-numerosarjalla brändätystä mallistaan.
Se on sähkökäyttöinen ES90, joka astuu pikapuoliin sedan-korisen S90:n saappaisiin. Tässä vaiheessa uutuudesta annettiin julkisuuteen vasta yksi ainoa tieto, eli ensi vuoden maaliskuulle sijoittuva esittelyajankohta. Samalla autosta julkaistiin ensimmäiset tiiserikuvat, joista erottuu lähinnä sähkö-sedanin sivuprofiili. Ikkunalinja on hyvin lähellä nykyistä S90:ää, mutta auto näyttää entistä pidemmältä erityisesti takaoven kohdalta. Tämä lienee tehty Kiinan markkinoiden ehdoilla, jossa monet sedanit myydään akseliväliltään jatkettuina versioina.
Terävästi leikattu peräpää herättää puolestaan mielleyhtymiä sisarbrändi Polestarin 2:een, ja ovenkahvat on upotettu monen muun sähköauton tavoin kylkilinjaan. Lisäksi ES90:n katon etureunasta erottuu hieman taksikupua muistuttava kohouma, joka on todellisuudessa vastaava lidar-valotutka kuin EX90:ssä. Vaikka Volvo on vielä hipihiljaa auton tekniikasta, julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan perusrakenteena palvelee sama SPA2 kuin EX90:ssä. Myös akku on kuulemma sama, eli sen kapasiteetti on 111 kWh.
Jos voimanlähteetkin ovat identtisiä, ES90:ää vauhdittavat nelivedon mukanaan tuovat kahdesta sähkömoottorista koostuvat voimalinjat. EX90:ssä ne tuottavat joko 408 tai 517 hevosvoimaa. Volvon uuden sähkö-sedanin pituudeksi uumoillaan karvan verran alle viittä metriä, ja leveyttäkin autolla olisi lähes kaksi metriä. Korkeus on puolestaan huhujen mukaan reilut 1,5 metriä ja akseliväli yli 3,1 metriä. Jos nämä lukemat pitävät paikkansa, auto on 100 milliä lyhyempi kuin S90 mutta akseliväli on 41 milliä pidempi.
ES90 valmistetaan luultavasti Kiinassa, mikä saattaa tarkoittaa tiukkoja tuontitulleja Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla. S90:n sisarmallina toimivasta V90-farkustakin myydään jo Classic-versiota, mikä tarkoittaa Volvo-kielellä sitä että seuraaja on jo aivan nurkan takana. Sekin lienee täyssähköauto, vaikka Volvo ilmoitti juuri joutuvansa pakittamaan hieman alkuperäisistä tavoitteistaan sähköautojen suhteen.