Volkswagenin täyssähköisten ID-mallien ulkonäkö ei ole ollut monen konseratiivisemman Volkkari-kuskin mieleen, ja laatuvaikutelmassakin on otettu takapakkia saksalaismerkin aiempiin malleihin verrattuna. Asioiden pitäisi korjaantua ID-malliston esikoisen, eli kompaktiluokan ID.3:n kohdalla jo reilun vuoden päästä.
VW:n tuotekehityspäällikkö Kai Grünitz kertoi brittiläiselle Auto Expressille, että ID.3 saa lähiaikoina täysin uuden muotokielen. Tuore design nähdään ensimmäistä kertaa tämän vuoden lopulla debytoivassa ID.2all-konseptin tuotantoversiossa, joka saa todennäköisesti nimekseen ID.Polo. Volkswagen palaa päämuotoilija Andreas Mindtin johdolla takaisin juurilleen, eli ufomainen sähköautotyyli saa väistyä perinteisempien linjojen tieltä.
ID.Polon jälkeen vuorossa on ID.3:n jo toinen facelift, joka menee paljon pidemmälle kuin perinteinen kasvojenkohotus. Kompaktiluokan sähköauto saa ensiksikin täysin uuden keulan ID.2all-tutkielman viitoittaman tyylin mukaisesti. Tämän myötä ID.3:n tila-automaisen ulkonäön pitäisi muuttua lähemmäksi perinteistä kahden laatikon hatchback-tyyliä, ja Auto Express kirjoittaa jopa entistä pystymmästä tuulilasista. Se vaatisi kuitenkin täysin uutta korirakenetta, joten tämän toteutuminen jää vielä nähtäväksi.
Lisäksi odotettavissa on aiempaa erottuvammat pyöränkaaret, korinvärinen takaluukun kansi ja koko perän halkaiseva täysleveä ledinauha. Lattian alle piilotetun akun sanelemaa korkeahkoa koria yritetään lisäksi häivyttää helmojen mustilla muovikoristella monen muun sähköauton tavoin. Sisustan puolelle tulee puolestaan entistä enemmän pehmeitä materiaaleja kovamuovin sijasta, ja ainakin muutamat perinteiset nappulat tekevät paluun. Teknikkaakaan ei jätetä entiselleen, vaan odotettavissa on parannuksia akkuteknologiaan ja uusia ajoavustimia.
ID.3 hyödyntää jatkossakin VW-konsernin MEB-perusrakennetta, joten sähköauto on lähtökohtaisesti takavetoinen. Yksinkertaisempi etuvetoinen MEB Entry jää ID.Polon ja muiden pienempien sähköautojen yksinoikeudeksi. Myös GTX-mallimerkintä säilyy ID.3:n tehoversiossa uudistusten jälkeenkin, vaikka ID.Polon sporttmalli saa peräänsä maagiset GTI-kirjaimet. GTI-tunnus varataan kuulemma autoihin jotka tuntuvat aidolta GTI:ltä, kun taas GTX-versioita saatetaan jatkossa nähdä myös Volkswagenin polttomoottorimalliston puolella.