Volkswagen ei halua tehdä autoistaan aggressiivisen oloisia – tavoitteena on sen sijaan ystävällinen ulkonäkö

Suurin osa moderneista urheiluautoista on melko vihaisen näköisiä, ja sama aggressiivinen tyyli on alkanut levitä myös aivan tavallisiin perheautoihin katumaastureita ja crossovereita myöten. Ainakin yksi merkki aikoo kuitenkin uida vastavirtaan tässä suhteessa.

Tämä brändi on Volkswagen, jonka juuret ovat lempeän ystävällisen näköisessä Kuplassa. Toki VW:nkin malleissa on nähty aika ajoin terävämpiä linjoja, mutta vihaisen oloiset Volkkarit ovat silti olleet harvassa. Saksalaismerkin päämuotoilija Andy Mindt kertoi nyt Top Gearille antamassaan haastattelussa, että hieman ystävällisemmän oloisissa designeissa ei ole mitään vikaa. Niinpä Volkswagen aikoo olla yksi ”mukavista tyypeistä” jatkossakin.

VW ID. Buzz
Kuva: Volkswagen

Merkin nykyvalikoimassa malliesimerkki tästä tyylistä on sympaattisen oloinen ID.Buzz, jossa on sähkötekniikastaan huolimatta paljon samaa kuin Volkkarin klassisissa hippibusseissa. VW:n GTI- ja R-sporttimallitkaan eivät vaikuta kovin aggressiivisilta moniin kilpailijoihinsa verrattuna, joten merkin ei tarvitse tehdä mitään täyskäännöstä muotoilussaan.

Suurempia muutoksia lienee odotettavissa sisustojen osalta. Volkswagen on Mindtin mukaan tekemässä kovasti töitä seuraavan sukupolven sisätilojensa suhteen, ja tavoitteena on kuulemma ”potkia ulos” kaikki halvalta vaikuttavat kovamuoviset osat. Panokset suunnataan niiden sijasta kangasverhoiltuihin pintoihin, ja tämän myötä pitäisi syntyä jopa kustannussäästöjä hyödynnettäväksi muualla. Säästöt on tarkoitus toteuttaa tekemällä entistä useammat komponentit yhdestä osasta. Esimerkiksi tällä hetkellä kolmesta osasta koostuvan oviverhoilun pitäisi olla jatkossa yhtä puuta käsinojineen.

VW ID GTI -konseptiauto
Kuva: Volkswagen

Uutta tyyliä nähtäneen ensimmäisenä ID.2all-konseptin tuotantoversiossa, joka toimii Polon täyssähköisenä vastineena. Auton pohjalta syntyy myös ensimmäinen sähkökäyttöinen GTI, jota hehkutetaan jo nyt jännittävämmäksi ajaa kuin perinteistä polttomoottorikäyttöistä hot hatchia. Pörinöihin ja paukkeeseen tottuneita GTI-faneja voi olla kuitenkin hankala miellyttää sähköautolla kaikista korulauseista huolimatta.

VW ID GTI -konseptiauto ja VW Golf I GTI
Kuva: Volkswagen
VW ID GTI -konseptiauto
Kuva: Volkswagen

Lue lisää