Ford lopetti kovan kohun saattelemana kestosuosikkeihinsa kuuluneen Fiestan valmistuksen Kölnin tehtaalla VW:n perustekniikkaa hyödyntävien uusien sähköautojen tieltä. Ne ovat olleet nyt markkinoilla muutaman kuukauden, ja ainakin alku on ollut kaikkea muuta kuin lupaava.
Explorer-nimen saaneen sähkö-SUV:n tuotanto starttasi kesäkuussa, ja heinäkuussa esitellyn uuden Caprin valmistus pääsi alkamaan syyskuussa. Tuotantolinjat eivät saaneet toimia kauan täydellä teholla, koska Kölnin tehtaan valmistusmääriä joudutaan rajoittamaan jo nyt. Paikallinen Kölner Stadt-Anzeiger sai kuulla Fordin tiedottajalta, että tämä johtuu sähköautojen nopeasti heikentyneestä markkinatilanteesta.
Kölnin tehtaan työntekijöiden täytyy nyt pitää joka toinen viikko vapaata joululomiin saakka, ja tilanne tuskin kohentuu nopeasti sen jälkeenkään. Kyseessä on melkoinen isku Fordille, koska Kölnin tuotantolaitoksen uudistamiseen sähköautojen valmistusta varten investoitiin peräti kaksi miljardia dollaria. Jälkiviisaana voi sanoa, että Fiestan kaltainen edullinen perusauto menisi nykytilanteessa huomattavasti paremmin kaupaksi kuin premium-luokkaa kohti kurottavat täyssähkömallit.
Heinäkuussa 2023 tuotannosta poistuneen Fiestan lisäksi Ford lopetti Mondeon valmistuksen Espanjan Valencian tehtaalla jo vuotta aiemmin, ja myös Focuksen kohtalo on jo sinetöity. Kompaktiluokan bestsellerin tuotanto Saksan Saarlouisin tehtaalla päättyy ensi vuoden aikana, joten ainakaan perinteisistä polttomoottorimalleista ei ole odotettavissa helpotusta Euroopan Fordin tukalaan tilanteeseen.
Fordin markkinaosuus EU:n ja Ison-Britannia alueella sekä EFTA-maissa putosi kuluvan vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 4,1 prosentista ainoastaan 3,3 prosenttiin, mikä kuulostaa mikroskooppiselta Fordin kaltaisen entisen massamerkin kohdalla. Ford sai tällä aikavälillä Euroopassa kaupaksi vain 326 975 autoa, mikä tarkoitti 18 prosentin pudotusta edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Suosittelemme
Automotive News Europe tietää jo kertoa, että tuotantoa joudutaan leikkaamaan Kölnin tehtaalla myös ensi vuoden alussa. Fordin ensimmäisen hiilineutraalin tuotantolaitoksen maksimikapasiteetti on 250 000 sähköautoa vuodessa, mikä kuulostaa nykytilanteessa kaukaiselta haaveelta. Vastaavia ongelmia on myös Atlantin toisella puolella, koska Ford joutuu keskeyttämään täyssähköisen F-150 Lightning -avolavan tuotannon lähes kahdeksi kuukaudeksi heikon kysynnän vuoksi.
Sähköautojen nihkeästi sujuvan myynnin ohella syytä Fordin vaikeuksiin Euroopassa voidaan hakea myös itse tuotteista tai pikemminkin niiden nimistä. Isoissa jenkkimaastureissa aiemmin käytetyn Explorer-mallinimen hyödyntäminen paljon pienemmässä sähkö-crossoverissa hämmensi jo asiakkaita, mutta uusi Capri sai aikaan vielä paljon isomman huutomyrskyn.
Coupé-klassikon nimi möhkälemäisessä sähköautossa tuntui lähes pyhäinhäväistykseltä, ja temppu ei tainnut olla markkinointimielessäkään kovin fiksu. Suurin osa uusien sähkö-SUV:ien ostajista on tuskin kuullutkaan alkuperäisestä Caprista, ja harva vanhojen Fordien ystävä suostuisi koskemaan uuteen Capriin pitkällä tikullakaan.