Skoda toi neljännen sukupolven Superbin vihdoinkin julkisuuteen pitkällisten tiiserikampanjoiden jälkeen. Auto on entistäkin tiiviimpää sukua Volkswagen Passatin kanssa, mutta Superbia saa edelleen kahtena eri korimallina.
Uusi Passat on tarjolla enää farmarina, mutta Skodaa saa tuttuun tapaan sekä Combi-nimisenä farkkuna että Hatchiksi ristittynä luiskaperäisenä luukkuperänä. Sekä Passat että Superb valmistetaan Slovakian Bratislavassa, ja sukulaisuus on erityisesti farmarien kohdalla todella läheinen. Autot jakavat nimittäin saman peruskorin ovia myöten, joten ainoastaan konepelti, takaluukun kansi sekä keula- ja peräilme ovat kunkin merkin omaa käsialaa.
Superb Hatchissa on sen sijaan oma kattolinjansa ja takapään designinsa, koska vastaavaa Volkkarin sisarmallia ei ole olemassa. Superbin linjat ovat Passatin tavoin pehmentyneet hitusen sukupolvenvaihdoksessa, mutta perusmuodot edustavat tuttua ja turvallista Skodaa. Niinpä Superbissa ei ole edelleenkään havaittavissa överiksi vedettyä designia monen muun uutuusmallin tavoin, mutta täysin uudeksi malliksi autoa ei liikennevirrassa välttämättä erottaisi.
Uusi Superb on edeltäjäänsä 43 milliä pidempi, 12 milliä korkeampi ja aerodynaamisempi 0.24-ilmanvastuskertoimensa myötä. Molemmissa korimalleissa on sama 2841 millin akseliväli, joka on ennallaan edeltäjään nähden. Hatch on yllättäen hieman pidempi kuin Combi, lukemat ovat tarkalleen 4912 ja 4902 milliä. Jo ennestään väljien sisätilojen mainostetaan kasvaneen erityisesti pääntilojen ja tavaratilan osalta. Hatchin takaluukun perusvetoisuudeksi kerrotaan 645 litraa, kun taas Combin lukema on hulppeat 690 litraa. Autosta löytyy myös 28 Skodalle tunnusomaista Simply Clever -jippoa.
Sisällä on ulkokuorta enemmän eroja Passatiin. Skodan omaa designia edustavan kojelaudan keskelle on sovitettu 13-tuumainen kosketusnäyttö, kun taas digimittaristo on kymmentuumainen. Tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö. Käytettävyyttä pyritään helpottamaan Smart Dials -nimisillä pylpyröillä, joissa on oma 1,25-tuumainen mininäyttönsä. Uloimmilla namiskoilla säädetään ilmastointia ja istuinten lämmitystä sekä tuuletusta, kun taas keskipylpyrään voi tallentaa haluamansa toiminnon. Sisätilojen tekstiilit on tehty kokonaan kierrätysmateriaalista, ja lisävarusteinen nahkaverhoilukin on kuulemma parkittu ekologisesti.
MQB-perusrakenteen edelleenkehitetyn version varaan tehdyn Superbin moottorivalikoima on laaja, ja se kattaa pelkkiä bensakoneita, dieseleitä, mietoja hybridejä sekä pistokehybridin. Vaihteistona palvelee seitsemänpykäläinen DSG-automaatti kaikissa versioissa lataushybridiä lukuunottamatta, ja nelivedon saa 265-heppaisen bensaturbon sekä 193-hevosvoimaisen dieselin yhteyteen.
Suosittelemme
Suomen tuontivalikoimasta ei ole vielä tietoa, mutta yksi malleista on takuuvarmasti ainoastaan farmarina saatava pistokehybridi. Sen voimalinja on vastaava kuin uudessa Passatissa, eli 1,5-litraisen bensaturbon parina palvelee sähkömoottori ja voimavarat ohjataan pelkille etupyörille kuusivaihteisen DSG:n kautta. Skodassa kokonaisteho on 204 hevosvoimaa, akun kapasiteetti 25,7 kWh ja toimintasäde parhaimmillaan yli 100 kilometriä.
Uusi Superb lanseerataan Euroopan markkinoille alkuvuodesta, ja Suomeenkin autoja odotetaan kesään mennessä. Hinnat ja saataville tulevat versiot on luvattu ilmoittaa myöhemmin.