Renault etenee vahvalla retrovaihteella pienemmän pään sähköautojensa suhteen. Pian myyntiin tuleva uusi 5 on saanut monia vaikutteita klassisesta esikuvastaan, ja ensi vuonna on Tipparelluna tunnetun 4:n uuden tulemisen vuoro crossover-henkisenä kompaktiautona. Seuraavavana vuonna alkaa puolestaan uuden Twingon valmistus.
Seuraavasta Twingosta annettiin esimakua jo viime marraskuussa esitellyn konseptin myötä, jonka muodot olivat todella lähellä 1990-luvun alussa markkinoille lanseerattua ensimmäistä Twingoa. Pian tutkielman esittelyn jälkeen Renault alkoi etsiä kumppania edullisen sähköpikkuauton valmistukseen, mutta neuvottelut Volkswagen-konsernin kanssa päättyivät lopulta tuloksettomina. Sitten Renault ilmoitti valmistavansa uuden Twingon kustannuspaineista huolimatta omin voimin.
Nyt Slovenian kansallinen uutistoimisto tietää kertoa, että maan hallitus on allekirjoittanut sopimuksen Renaultin kanssa 150 000 Twingon valmistamisesta vuosittain Clion rinnalla Novo Mestossa sijaitsevassa Revozin tehtaassa, joka on Renaultin oma tytäryhtiö. Uutinen on erityisen mieluinen Revozille, koska se takaa nykyistä vastaavien tuotantomäärien säilymisen jatkossakin ja varmistaa 1400 työpaikan säilymisen. Aiempaakin Twingoa valmistettiin samassa tehtaassa, mutta sen tuotanto päätyi äskettäin noin 10 vuoden valmistusajan jälkeen.
Uusi Twingo kehitetään tuotantovalmiiksi ennätysnopeasti, koska konseptin esittelyn ja tuotantoauton julkistamisen välillä on vain noin kahden vuoden aika. Tämä tarkoittaa sitä, että uusi sähkö-Twingo tuodaan julkisuuteen jo loppuvuodesta 2025, mutta valmistus Slovenian tehtaassa starttaa vasta vuoden 2026 puolella. Tuotekehitystä nopeuttaakseen Renault solmi äskettäin yhteistyösopimuksen vielä nimeämättömän kiinalaisyrityksen kanssa, joka on ilmeisesti alihankkija eikä varsinainen autonvalmistaja. Tuotekehityksen nopeutuksen lisäksi tällä yhteistyökuviolla pitäisi saada aikaan kustannussäästöjä.
Päätös uuden Twingon valmistamisesta Euroopassa saattaa johtua myös EU:n kiinalaisautoille äskettäin asettamista tuontitulleista, vaikka itse tuotanto olisi varmasti ollut edullisempaa Kiinan työvoimakustannuksilla. Lopulliset tuontitullit määrätään marraskuussa, mutta sitä ennen esimerkiksi MG:n omistavan SAIC:n tulliprosentti Euroopan markkinoilla on 37,6 %, kun taas BYD:n ja Geelyn vastaavat lukemat ovat 17,4 % ja 19,9 %. Tuontitullit koskevat myös eGT New Energy Automotive -nimistä firmaa, joka valmistaa Renault-konsernin Dacia Springiä Kiinassa. Sen kohdalla tulliprosentti on 20,8 %.