Audi ilmoitti jonkin aikaa sitten siirtyvänsä uuteen mallinumerologiikkaan polttomoottori- ja sähköautojen erottamiseksi paremmin toisistaan. Ensin mainitut nimetään jatkossa parittomilla numeroilla, kun taas jälkimmäiset tunnetaan parillisilla mallinumeroilla.
Ensimmäinen uuden nimeämislogiikan mukainen malli on nyt esitelty uusi A5, joka korvaa samalla kertaa sekä A4:n että A5:n. Tämä tarkoittaa valitettavasti myös kaksiovisten coupé- ja avomallien loppua Audin mallistossa. Uusi A5-valikoima koostuu entisen A4 sedanin ja A5 Sportbackin korvaavasta viisiovisesta viistoperästä sekä A4 Avantin saappaisiin astuvasta A5 Avantista.
Muotoilultaan uutuuden tunnistaa helposti Ingolstadtin rinkulamerkin edustajaksi, mutta linjat ovat muuttuneet edeltäjiä pehmeämmiksi ja single frame -maskikin on litistynyt huomattavasti. Uuteen A5:een on tuotu myös Audin sporttimallien ilmettä etupuskurin ulkoreunojen isoilla ilmanottoaukkojen koristeilla, kun taas takapään halki kulkee monesta muustakin uudesta autosta löytyvä täysleveä ledinauha OLED-tekniikalla toteutettujen takavalojen välissä.
A5 on ensimmäinen Audi, joka on tehty uuden PPC-nimisen perusrakenteen varaan. Todellisuudessa kyse on kuitenkin tutun MLB Evo -pohjalevyn päivitetystä versiosta, joka tuo mukanaan myös 68 millillä 2900 millimetriin venähtäneen akselivälin. Auton pituutta ja leveyttä ei ole sen sijaan vielä kerrottu, mutta nekin ovat varmasti kasvaneet jonkin verran.
Tässäkin uutuusmallissa on karsittu nappuloita sisustasta, mutta onneksi pelkkään kosketusnäyttöön ei ole siirrytty. Ruudut ovat kuitenkin tärkeässä osassa 11,9-tuumaisen mittaristonäytön ja 14,5-tuumaisen keskinäytön myötä, jonka välityksellä käytetään Audi MMI -nimistä tietoviihdejärjestelmää. Saatavilla olevan tuulilasin heijastusnäytön avulla kuskin katse pysyy kuitenkin paremmin tiessä, ja etumatkustajallekin saa nyt oman 10,9-tuumaisen ruutunsa.
Suosittelemme
Bensapuolella tarjolla on kaksi tehoversiota tutusta kaksilitraisesta TFSI-turbonelosesta. Pannua on kuitenkin päivitetty mm. muuttuvageometrisella tuboahtimella, ja se tuottaa etuvetomallissa 150 hevosvoiman tehon. Nelivetoisessa bensa-quattrossa on puolestaan 204 heppaa. Saatavilla on myös 48 voltin miedolla hybridijärjestelmällä päivitetty kaksilitrainen TDI. Dieselkone tuottaa 204 hevosvoimaa sekä 400 newtonmetriä, ja sähkömoottorista irtoaa vielä 24 lisäheppaa. Dieseliäkin saa sekä etu- että nelivetoisena, ja vaihteistona palvelee kaksoiskytkinautomaatti.
Sporttipuolesta vastaa tuttuun tyyliin S5, jonka kulusta vastaa miedolla hybridijärjestelmällä ryyditetty kolmelitrainen V6 TFSI. Siitä irtoaa 367 hevosvoimaa, eli 13 heppaa enemmän kuin edeltäjissä. Myös S5:ssä on luonnollisesti neliveto kaksoiskytkinautomaatin kaverina, ja vääntöä takapyörien välillä jakavan torque vectoring -järjestelmän pitäisi kohentaa ajettavuutta. Saatavilla on myös mukautuva iskunvaimennus sekä ajettavuuden että mukavuuden parantamiseksi.
Uuden A5:n pitäisi olla tilattavissa jo pikapuoliin, ja ensimmäisten asiakkaiden luvataan saavan autonsa Euroopan markkinoilla marraskuussa. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta ne asettuvat todennäköisesti A4- ja A5-edeltäjämallien välimaastoon.