Uuden VW Tiguanin sisusta ja tekniikka julkaistiin – Volkkarin tietoviihdejärjestelmän käytettävyyden pitäisi kohentua huomattavasti

Volkswagen on saanut viime vuosina pyyhkeitä tietoviihdejärjestelmästään, joka on ollut hankalan käytettävyyden ja bugien piinaama. Wolfsburgissa on kuitenkin tehty kovasti töitä kulissien takana tilanteen kohentamiseksi.

Työn hedelmistä päästään ensimmäisenä nauttimaan kolmannen sukupolven Tiguanissa, jonka sisusta ja tekniikka tuotiin julkisuuteen jo nyt ennen varsinaista esittelyä. Se on vuorossa syksyllä, ja auton myynnin pitäisi startata ensi vuoden alussa. Korinsa osalta Tiguan on vielä markkinointihenkisen naamiointiteipin peitossa, mutta muotoilun yksityiskohdatkin paistavat sen alta jo läpi.

Kuva: Volkswagen

Katumaasturi näyttää edeltäjäänsä kurvikkaammalta kylkilinjan pullistusten ansiosta, jotka tuovat mieleen Touareg-isoveljen lisäksi ID-malliston sähkö-SUV:t. Myös keulassa on sukunäköä ID-perheen kanssa umpinaisen maskin ja keulan halkaisevan ledinauhan ansiosta, joka yhdistää toisiinsa lisävarustelistalta löytyvät matriisiledit. Etupuskuri edustaa puolestaan samaa tyyliä kuin ID.3:n sekä Golfin tulevassa faceliftissä, ja takapäästä löytyy täysleveä paneeli esimerkiksi Taigon malliin.

Kuva: Volkswagen

Tässä vaiheessa päähuomio kohdistuu kuitenkin sisustaan. Kojelaudan keskipisteenä komeilee ID.7:stä lainattu tietoviihdejärjestelmän 15-tuumainen kosketusnäyttö, mutta perusmalleissa joudutaan tyytymään ”vain” 12,9-tuumaiseen ruutuun. Näytön kokoa merkittävämpää on se, että ruudun alapuoliset liukukytkimet ovat vihdoinkin saaneet taustavalaistuksen ja tärkeimmille toiminnoille on omat pikakomentonsa. Lisäksi käytettävyyttä kohentaa omalla miniruudulla varustettu pylpyrä keskikonsolissa, joka muistuttaa BMW:n kovasti kehuttua iDrivea.

Kuva: Volkswagen

Kojelaudan reunojen ilmasuulakkeet on nostettu esimerkiksi nykyiseen Golfiin verrattuna korkeammalle, eli digimittariston tasolle. Lisäksi ratin paljon parjatut hipaisukytkimet ovat saaneet väistyä perinteisten nappien tieltä, ja automaattivaihteiston valitsin on sovitettu Mersu-tyyliin ohjauspylvääseen. Sisustan materiaaleja mainostetaan entistä korkealuokkaisemmiksi, ja tilatkin ovat väljentyneet. Esimerkiksi takapenkin pääntila on kasvanut 10 millillä ja tavaratilan vetoisuus 33 litran verran.

Uuden Tiguanin perusrakenteena palvelee MQB Evo, eli edeltäjästä tutun pohjalevyn edelleenkehitetty versio. Auton pituus on kasvanut 32 millillä ja korkeus viidellä millillä, mutta leveys ja akseliväli ovat entisellään. Voimanlähdevalikoimaan kuuluvat puolestaan miedolla hybriditekniikalla varustettu 1,5 eTSI -bensakone, 2.0 TSI -bensamalli, 2.0 TDI -diesel sekä kaksi eHybrid-pistokehybridiä. Niiden kokonaistehot ovat 204 ja 272 hevosvoimaa. Entistä suurempi 18,5 kWh:n akku mahdollistaa parhaimmillaan 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Kaikkien voimanlähteiden kohdalla vaihteistona palvelee DSG-kaksoiskytkinautomaatti, ja lisävarusteena tarjottava mukautuva DCC Pro -alusta tarjoaa 15 eri jäykkyystasoa. Pidempää Allspace-versiota ei uudesta Tiguanista ole enää tulossa, vaan sen korvaa aiemmin vain Kiinassa tarjottu Tayron.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Nissan haluaa valmistaa sähköajoneuvoja halvemmalla käyttäen Teslan menetelmää

Nissan haluaa valmistaa sähköajoneuvoja halvemmalla, ja Teslan tunnetuksi tekemä Gigacasting-menetelmä vaikuttaa hyvältä idealta japanilaisyhtiönkin mielestä.

Kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tehdas-Mersu esiteltiin – kaksiovisen AMG GT:n pistokehybridiversio pyyhkäisee nollasta sataan 2,8 sekunnissa

Mercedes-AMG esitteli Kiinan maaperällä Shanghain autonäyttelyssä kaksiovisen GT-mallistonsa lippulaivan, jonka koko mallinimi on pitkä kuin nälkävuosi. GT 63 S E Performance kiihtyy kuitenkin sitäkin lyhyemmässä ajassa nollasta sataan.

Tesla takaisinkutsuu miltei 4000 Cybertruckia pohjaan juuttuvan kaasupolkimen vuoksi

Cybertruckin kaasupolkimen päällyste voi irrota estäen polkimen normaalin toiminnan, mikä voi aiheuttaa tahatonta kiihdyttelyä.

Lähes 1000 hevosvoiman täyssähköinen Alfa Romeo Stelvio on tulossa lähiaikoina – polttomoottoriversiokaan ei ole enää poissuljettu

Alfa Romeo on uudistamassa mallistoaan kovaa vauhtia. Tonalen ja juuri esitellyn Milanon jälkeen vuorossa ovat seuraavan sukupolven Giulia sekä Stelvio, jotka siirtyvät samalla sähköön.

Tyyliniekan uusimmat