Uuden VW Tiguanin sisusta ja tekniikka julkaistiin – Volkkarin tietoviihdejärjestelmän käytettävyyden pitäisi kohentua huomattavasti

Volkswagen on saanut viime vuosina pyyhkeitä tietoviihdejärjestelmästään, joka on ollut hankalan käytettävyyden ja bugien piinaama. Wolfsburgissa on kuitenkin tehty kovasti töitä kulissien takana tilanteen kohentamiseksi.

Työn hedelmistä päästään ensimmäisenä nauttimaan kolmannen sukupolven Tiguanissa, jonka sisusta ja tekniikka tuotiin julkisuuteen jo nyt ennen varsinaista esittelyä. Se on vuorossa syksyllä, ja auton myynnin pitäisi startata ensi vuoden alussa. Korinsa osalta Tiguan on vielä markkinointihenkisen naamiointiteipin peitossa, mutta muotoilun yksityiskohdatkin paistavat sen alta jo läpi.

Kuva: Volkswagen

Katumaasturi näyttää edeltäjäänsä kurvikkaammalta kylkilinjan pullistusten ansiosta, jotka tuovat mieleen Touareg-isoveljen lisäksi ID-malliston sähkö-SUV:t. Myös keulassa on sukunäköä ID-perheen kanssa umpinaisen maskin ja keulan halkaisevan ledinauhan ansiosta, joka yhdistää toisiinsa lisävarustelistalta löytyvät matriisiledit. Etupuskuri edustaa puolestaan samaa tyyliä kuin ID.3:n sekä Golfin tulevassa faceliftissä, ja takapäästä löytyy täysleveä paneeli esimerkiksi Taigon malliin.

Kuva: Volkswagen

Tässä vaiheessa päähuomio kohdistuu kuitenkin sisustaan. Kojelaudan keskipisteenä komeilee ID.7:stä lainattu tietoviihdejärjestelmän 15-tuumainen kosketusnäyttö, mutta perusmalleissa joudutaan tyytymään ”vain” 12,9-tuumaiseen ruutuun. Näytön kokoa merkittävämpää on se, että ruudun alapuoliset liukukytkimet ovat vihdoinkin saaneet taustavalaistuksen ja tärkeimmille toiminnoille on omat pikakomentonsa. Lisäksi käytettävyyttä kohentaa omalla miniruudulla varustettu pylpyrä keskikonsolissa, joka muistuttaa BMW:n kovasti kehuttua iDrivea.

Kuva: Volkswagen

Kojelaudan reunojen ilmasuulakkeet on nostettu esimerkiksi nykyiseen Golfiin verrattuna korkeammalle, eli digimittariston tasolle. Lisäksi ratin paljon parjatut hipaisukytkimet ovat saaneet väistyä perinteisten nappien tieltä, ja automaattivaihteiston valitsin on sovitettu Mersu-tyyliin ohjauspylvääseen. Sisustan materiaaleja mainostetaan entistä korkealuokkaisemmiksi, ja tilatkin ovat väljentyneet. Esimerkiksi takapenkin pääntila on kasvanut 10 millillä ja tavaratilan vetoisuus 33 litran verran.

Uuden Tiguanin perusrakenteena palvelee MQB Evo, eli edeltäjästä tutun pohjalevyn edelleenkehitetty versio. Auton pituus on kasvanut 32 millillä ja korkeus viidellä millillä, mutta leveys ja akseliväli ovat entisellään. Voimanlähdevalikoimaan kuuluvat puolestaan miedolla hybriditekniikalla varustettu 1,5 eTSI -bensakone, 2.0 TSI -bensamalli, 2.0 TDI -diesel sekä kaksi eHybrid-pistokehybridiä. Niiden kokonaistehot ovat 204 ja 272 hevosvoimaa. Entistä suurempi 18,5 kWh:n akku mahdollistaa parhaimmillaan 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Kaikkien voimanlähteiden kohdalla vaihteistona palvelee DSG-kaksoiskytkinautomaatti, ja lisävarusteena tarjottava mukautuva DCC Pro -alusta tarjoaa 15 eri jäykkyystasoa. Pidempää Allspace-versiota ei uudesta Tiguanista ole enää tulossa, vaan sen korvaa aiemmin vain Kiinassa tarjottu Tayron.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Autonominen ajaminen etenee – S-luokan Mersu kulkee nyt parhaimmillaan 95 km/h itsekseen

Autonomisesta ajamisesta on puhuttu kovasti jo vuosikymmenen ajan, mutta käytännön tasolla itsekseen kulkevat autot ovat edenneet tuskastuttavan hitaasti hurjimpiin visioihin verrattuna. Asia kehittyy kuitenkin vähitellen, ja autonomisen ajamisen tuoreimpia hedelmiä päästään poimimaan Mercedeksen S-luokan viimeisimmän päivityksen myötä.

McLaren fuusioituu tuntemattoman start-up-firman kanssa – tulossa saattaa olla jopa katumaasturi

McLaren ilmoitti fuusioituvansa Forseven-nimisen start-up-yrityksen kanssa, mikä herättää varmasti monia kysymyksiä.

Mercedes-Benz keskittyy arvokkaampiin autoihin – Renault-pohjaiset pikkupakut poistuvat myynnistä ensi vuonna

Mercedes-Benz on siitä erikoinen autonvalmistaja, että sen valikoima ulottuu paketti- ja kuorma-autoista superluksustason limusiineihin tähtimerkin statuksen tästä juuri kärsimättä. Jatkossa Mercedes keskittyy kuitenkin enemmän isompiin ja kannattavampiin malleihin, mikä tarkoittaa aloitustason pikkupakujen poistumista tarjonnasta.

Mazda pitää kiinni perinteistä – seuraava MX-5 saa entistä isomman bensakoneen manuaalivaihteiston parina

Nykyinen ND-sukupolvea edustava MX-5 on ollut myynnissä jo vuosikymmenen ajan kevyiden päivitysten saattelemana. Mazda ei pidä vieläkään kiirettä seuraajan kanssa, mutta sellainen on kuitenkin jo suunnitteilla.

Tyyliniekan uusimmat