Uuden VW Tiguanin sisusta ja tekniikka julkaistiin – Volkkarin tietoviihdejärjestelmän käytettävyyden pitäisi kohentua huomattavasti

Volkswagen on saanut viime vuosina pyyhkeitä tietoviihdejärjestelmästään, joka on ollut hankalan käytettävyyden ja bugien piinaama. Wolfsburgissa on kuitenkin tehty kovasti töitä kulissien takana tilanteen kohentamiseksi.

Työn hedelmistä päästään ensimmäisenä nauttimaan kolmannen sukupolven Tiguanissa, jonka sisusta ja tekniikka tuotiin julkisuuteen jo nyt ennen varsinaista esittelyä. Se on vuorossa syksyllä, ja auton myynnin pitäisi startata ensi vuoden alussa. Korinsa osalta Tiguan on vielä markkinointihenkisen naamiointiteipin peitossa, mutta muotoilun yksityiskohdatkin paistavat sen alta jo läpi.

Kuva: Volkswagen

Katumaasturi näyttää edeltäjäänsä kurvikkaammalta kylkilinjan pullistusten ansiosta, jotka tuovat mieleen Touareg-isoveljen lisäksi ID-malliston sähkö-SUV:t. Myös keulassa on sukunäköä ID-perheen kanssa umpinaisen maskin ja keulan halkaisevan ledinauhan ansiosta, joka yhdistää toisiinsa lisävarustelistalta löytyvät matriisiledit. Etupuskuri edustaa puolestaan samaa tyyliä kuin ID.3:n sekä Golfin tulevassa faceliftissä, ja takapäästä löytyy täysleveä paneeli esimerkiksi Taigon malliin.

Kuva: Volkswagen

Tässä vaiheessa päähuomio kohdistuu kuitenkin sisustaan. Kojelaudan keskipisteenä komeilee ID.7:stä lainattu tietoviihdejärjestelmän 15-tuumainen kosketusnäyttö, mutta perusmalleissa joudutaan tyytymään ”vain” 12,9-tuumaiseen ruutuun. Näytön kokoa merkittävämpää on se, että ruudun alapuoliset liukukytkimet ovat vihdoinkin saaneet taustavalaistuksen ja tärkeimmille toiminnoille on omat pikakomentonsa. Lisäksi käytettävyyttä kohentaa omalla miniruudulla varustettu pylpyrä keskikonsolissa, joka muistuttaa BMW:n kovasti kehuttua iDrivea.

Kuva: Volkswagen

Kojelaudan reunojen ilmasuulakkeet on nostettu esimerkiksi nykyiseen Golfiin verrattuna korkeammalle, eli digimittariston tasolle. Lisäksi ratin paljon parjatut hipaisukytkimet ovat saaneet väistyä perinteisten nappien tieltä, ja automaattivaihteiston valitsin on sovitettu Mersu-tyyliin ohjauspylvääseen. Sisustan materiaaleja mainostetaan entistä korkealuokkaisemmiksi, ja tilatkin ovat väljentyneet. Esimerkiksi takapenkin pääntila on kasvanut 10 millillä ja tavaratilan vetoisuus 33 litran verran.

Uuden Tiguanin perusrakenteena palvelee MQB Evo, eli edeltäjästä tutun pohjalevyn edelleenkehitetty versio. Auton pituus on kasvanut 32 millillä ja korkeus viidellä millillä, mutta leveys ja akseliväli ovat entisellään. Voimanlähdevalikoimaan kuuluvat puolestaan miedolla hybriditekniikalla varustettu 1,5 eTSI -bensakone, 2.0 TSI -bensamalli, 2.0 TDI -diesel sekä kaksi eHybrid-pistokehybridiä. Niiden kokonaistehot ovat 204 ja 272 hevosvoimaa. Entistä suurempi 18,5 kWh:n akku mahdollistaa parhaimmillaan 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Kaikkien voimanlähteiden kohdalla vaihteistona palvelee DSG-kaksoiskytkinautomaatti, ja lisävarusteena tarjottava mukautuva DCC Pro -alusta tarjoaa 15 eri jäykkyystasoa. Pidempää Allspace-versiota ei uudesta Tiguanista ole enää tulossa, vaan sen korvaa aiemmin vain Kiinassa tarjottu Tayron.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Paavikin liikkuu nyt sähköllä – tässä on Vatikaanin uusi G-Mersu

Mercedes-Benz on toimittanut Vatikaaniin paavin virallisia menopelejä jo yli 90 vuoden ajan.

Fordin sähkö-Puma esiteltiin vihdoinkin – toimintasäde on alle 380 kilometriä

Euroopan Fordin malliston suurimpiin syömähampaisiin kuuluva Puma debytoi jo reilut viisi vuotta sitten, mutta sähköversion aika koitti vasta nyt. Täyssähköisen Puman tunnistaa Gen-E-lisänimestä ja umpinaisesta keulasta.

Jaguaria ei voi syyttää ainakaan rohkeuden puutteesta – Type 00 -konsepti antaa esimakua radikaalista sähkösedanista

Brittiläinen perinnebrändi Jaguar on vajonnut viime vuosina lähes merkityksettömäksi tekijäksi automarkkinoilla, joten merkin omistajana toimiva intialainen Tata päätti laittaa kaiken uusiksi. Jaguarin brändiuudistus herätti jo rutkasti polemiikkia, ja nyt nähdyt maistiaiset Jaggen tulevaisuudesta eivät ainakaan vähennä parranpärinää.

Eins, zwei, Polizei – poliisiautoksi verhottu BMW M2 on AC Schnitzerin uusin tuning-luomus

Saksan liikenneministeriö ja poliisi ovat puhuneet jo vuosikausia laillisten viritysosien puolesta Tune it! Safe! -kampanjansa avulla. Näkyvin osa sitä ovat olleet vuosittain Essen Motor Show’ssa esitellyt tuning-autot Saksan poliisin virka-asussa.

Tyyliniekan uusimmat