Unohtakaa bZ4X – Toyota aikoo jatkossa käyttää historiasta tuttuja mallinimiä uusissa sähköautoissaan

Kerroimme äskettäin, että Toyota on luopumassa bZ4X:n kaltaisista kryptisistä kirjain- ja numeroyhdistelmistä tulevissa sähköautoissaan. Nyt asiasta saatiin lisätietoja japanilaismerkin toisen täyssähköauton esittelyn myötä.

Tuo auto on Intiassa valmistettava Suzuki eVitaran sisarmalli, joka tuotiin julkisuuteen Urban Cruiser -mallinimen kera. Nimen pitäisi soittaa ainakin vannoutuneimpien Toyota-fanien kelloja, koska Euroopassa myytiin Urban Cruiseriksi ristittyä kompaktia crossoveria vuosina 2008-2014. Lisäksi tuolla nimellä on kaupattu sen jälkeenkin erilaisia Toyotaksi muokattuja Suzuki-lähtöisiä pikku-SUV:eja esimerkiksi Intiassa, Afrikassa ja Lähi-idässä.

Toyota Urban Cruiser
Kuva: Toyota

Tätä taustaa vasten ei ole siis mikään yllätys, että uusinkin Suzukin pohjalta tehty Toyota tottelee Urban Cruiser -mallinimeä. Toyotan Euroopan markkinointi- ja tuotekehitysjohtajana toimiva Andrea Carlucci myönsi brittiläiselle Autocarille Brysselin autonäyttelyssä tapahtuneen uuden Urban Cruiserin ensiesittelyn yhteydessä, että bZ4X on jäänyt nimensä puolesta varsin yksinäiseksi Toyotan mallistossa.

Erityisesti Euroopasta on kuulunut vaatimuksia palata perinteisiin mallinimiin myös Toyotan täyssähköautoissa, ja nämä toiveet on kuulemma otettu Japanissa hyvin vastaan. BZ4X-nimen taustalla piili yritys ryhmitellä autoja käyttövoiman, koon ja autoluokan mukaan erilaisilla kirjaimilla ja numeroilla, mutta tästä olisi tullut kaikkiin malleihin sovellettuna melkoinen sekamelska. Niinpä asia halutaan nyt yksinkertaistaa, ja ratkaisuna toimivat Toyotan historiasta tutut mallinimet uusien sähköautojen perässä.

Toyota Urban Cruiser
Kuva: Toyota

Urban Cruiserin jälkeen luvassa pitäisi siis olla monen muunkin vanhan mallinimen paluu sähkötekniikan saattelemana. Esimerkiksi Ford on hyödyntänyt vastaavaa strategiaa, mutta uuden sähkö-crossoverin nimeäminen Capriksi lähenteli monien mielestä jo pyhäinhäväistystä. Toyota ei ole kuitenkaan sortumassa samaan sudenkuoppaan, vaan esimerkiksi markkinoille paluun tekevä Celica on jatkossakin coupé tai urheiluauto eikä kolmastoista crossover-möhkäle tusinaan.

Suosittelemme


Andrea Carlucci kertoi lisäksi, että Toyotan filosofiana on myydä autoja siellä missä ne valmistetaan. Hän ei kuitenkaan suostunut vahvistamaan, milloin merkin sähköautojen valmistus alkaisi Euroopassa. Vaikka Toyota on saanut tuotua myyntiin asti vasta yhden täyssähköauton, hybrideistä jo vuosikymmenien ajalta kertynyt akkuosaaminen saa Carluccin mukaan monet asiakkaat luottamaan myös täyssähköisiin Toyotoihin. Jopa GR-sporttibrändiä saatetaan hyödyntää merkin sähköautoissa, mutta lähitulevaisuudessa Gazoo Racing keskittyy kuitenkin vielä polttomoottorimalleihin.

Toyota Urban Cruiser
Kuva: Toyota
Toyota Urban Cruiser
Kuva: Toyota
LähdeAutocar

Lue lisää