Kovat ajat tulossa – Volkswagenin täytyy pärjätä vuoteen 2026 asti ilman uusia sähköautoja

Volkswagen on ollut viime aikoina vaikeuksissa, kun merkin ID-sähköautot eivät ole käyneet kaupaksi toivotulla tavalla. Helpotusta ei ole luvassa alkaneen vuoden aikanakaan, koska täysin uusia sähkömalleja täytyy odotella vuoteen 2026 saakka.

Uuden ajan sähköautomalliston airueina toimineiden ID.3:n ja ID.4:n esittelystä on kulunut jo yli neljä vuotta, ja niiden jälkeen markkinoille lanseeratut ID.5 ja ID.Buzz eivät ole myöskään enää mitään uutuusmalleja. ID-valikoiman tuorein jäsen on sedanina ja farmarina tarjolla oleva ID.7, mutta senkin esittelystä tulee tänä vuonna kuluneeksi jo kaksi vuotta. Wolfsburgin väen toiveet kohdistuvat nykyisiä sähkömalleja perinteisempää tyyliä edustavaan ID.2:een, mutta sitä saadaan odotella vielä pitkä tovi.

VW ID. 2all
Kuva: Volkswagen

Alkanut vuosi kuluu Volkswagenin sähköautomalliston kannalta samoissa merkeissä kuin vuosi 2024, eli tulossa ei ole yhtään uutuusmallia. Hartaasti odotetun ID.2:n tuotantoversio myynti pääsee käynnistymään vasta vuonna 2026, ja perinteiden korostamiseksi auton nimeksi saattaa tulla jopa ID.Polo. Lähtöhinnaltaan alle 25 000 euron tasolle asettuvan sähköpikkuauton pitäisi joka tapauksessa tarjota Golfin tasoiset tilat Polon kokoisessa paketissa, ja ainakin aloitusversion kohdalla hintakin on lähempänä Poloa kuin Golfia.

Saksalainen autoalan analyytikko Mathias Schmidt kertoi Bloombergille, että Volkswagenin täytyy myydä vielä noin vuoden ajan vanhaa teknologiaa uusille asiakkaille, mikä tulee olemaan vaikeaa. Viime aikojen vaikeudet Euroopassa ovat johtuneet esimerkiksi Saksan sähköautojen hankintatukien leikkaamisesta, kun taas Kiinassa aiemmin hyvin vahvan aseman saavuttanut Volkswagen on menettänyt pahasti markkinaosuuksia paikallisille kilpailijoille.

VW ID.7
Kuva: Volkswagen

Tilanteen korjaamiseksi VW on solminut kiinalaisen Xpengin kanssa yhteistyösopimuksen. Sen myötä saksalaiset ja kiinalaiset kehittävät yhteisen ”sähköarkkitehtuurin”, jota hyödynnetään kaikissa Volkswagenin Kiinassa valmistamissa sähköautoissa. Yhteistyön ensimmäisiä hedelmiä odotetaan markkinoille vuonna 2026. Näiden autojen joukkoon kuuluu kaksi keskiluokan Volkswagenia, joista toinen on katumaasturi. Tämän yhteistyökuvion myötä VW-konserni toivoo kasvattavansa vuosittaisen myyntinsä Kiinassa viime vuoden 2,93 miljoonasta autosta neljään miljoonaan vuoteen 2030 mennessä.

Suosittelemme


USA:ssa sähköautojen ostajia houkutellaan puolestaan VW:n uudella Scout-maasturimerkillä, jonka Terra- ja Traveler-nimisissä malleissa on vahvaa retro-otetta. Molempia malleja aiotaan myydä suoraan kuluttajille ilman välikäsiä, mikä on herättänyt jo närää amerikkalaisten VW-jälleenmyyjien keskuudessa. Uusia Scoutejakin täytyy kuitenkin odotella vuoteen 2027 asti, joten Volkswagenin tilanne sähköuutuuksien suhteen on lähiaikoina yhtä huono useammallakin eri mantereella.

Scout Terra ja Traveler
Kuva: Scout Motors
LähdeCarscoops

Lue lisää