Euroopan Fordin myyntilukemat romahtivat – syy löytyy mallistosta

Ford päätti muutama vuosi sitten olla entistä ”amerikkalaisempi” ja lopettaa monen perinteisen henkilöautomallin tuotannon. Seikkailuhenkisten maastureiden ja pick-upien rinnalla Euroopassa päätettiin keskittyä VW:ltä lainattua tekniikkaa hyödyntäviin sähköautoihin, mikä ei ehkä ollut paras mahdollinen strategia nykyisessä markkinatilanteessa.

Ainakin Fordin viime vuoden myyntilukemat vanhalla mantereella ovat varsin karua kerrottavaa. Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA:n julkaisemien tilastojen mukaan ovaalimerkin myynti laski peräti 17 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. EU:n ja EFTA:n alueella sekä Isossa-Britanniassa saatiin vuonna 2024 kaupaksi 426 307 Fordia. Merkki myi viime vuonna 87 174 autoa vähemmän kuin edellisvuotena, mihin suurin syy löytyy mallistosta.

Ford Fiesta ST
Kuva: Ford

Viime vuosi oli nimittäin ensimmäinen, kun pikkuautoluokan kestosuosikki Fiesta oli poistunut kokonaan valikoimasta. Myös kompaktiluokan Focuksen tuotanto päättyy tämän vuoden aikana, joten myyntilukemat eivät ole ainakaan kohentumassa. Fordin markkinaosuus putosi viime vuonna Euroopassa edellisvuoden neljästä prosentista vain 3,3 prosenttiin, joten Fordin status suosittuna massamerkkinä alkaa olla kohta historiaa. Ovaalimerkin ohi ovat kirineet esimerkiksi sekä Hyundai että Kia ja Renaultin budjettimerkki Dacia.

Kaukana edellä ovat myös Renault, Skoda, Toyota ja Euroopan markkinajohtaja VW joka ylsi 10,6 prosentin osuuteen. Focusta saatiin viime vuonna kaupaksi vielä 85 366 autoa, mutta jatkossa Euroopan Fordin polttomoottoripohjaisten mallien lippua pitävät korkealla enää crossover-koriset Puma ja Kuga. Mustang ja amerikkalaislähtöiset maasturit sekä pick-upit ovat vanhalla mantereella myynnillisesti lähinnä kuriositeetteja, vaikka niillä onkin tärkeä vaikutus Fordin imagoon.

Ford Mustangeja
Kuva: Ford
Ford Explorer
Kuva: Ford

Volkswagenin perustekniikkaa hyödyntävät täyssähköiset Explorer ja Capri kärsivät puolestaan sähköautojen nihkeästä kysynnästä. Sähköautojen markkinaosuus EU:n ja EFTA:n alueella sekä Isossa-Britanniassa laski viime vuonna 15,4 prosenttiin edellisvuoden 15,7 prosentista, ja pelkästään EU:n alueella lukema tipahti yhdellä prosenttiyksiköllä 13,6 prosenttiin.

Suosittelemme


Jatkossa Ford haluaa olla toimitusjohtajansa Jim Farleyn sanojen mukaan ”maastureiden Porsche” ja maailman selkeä ykkösmerkki maastureiden osalta. Ovaalimerkki aikoo kasvattaa erityisesti Tremor-, Bronco- sekä Raptor-brändejään, mutta edullisia perusautoja kaipaaville eurooppalaisille niistä ei ole kuitenkaan paljon iloa.

Ford Bronco
Kuva: Ford

Lue lisää